Μοιάζει σαν ένα παιχνίδι του πεπρωμένου, αλλά το έτος 1975, η χρονιά που πέθανε ο ποιητής Νίκος Καββαδίας (1910-1975),
ήταν και η χρονιά που ξεκίνησε η δεύτερη ζωή του με μια
απροσδόκητη δημοφιλία που έμελλε με τον καιρό να φουντώσει και να πάρει
ευρείες διαστάσεις, ίσως και παραπάνω από το πραγματικό του ποιητικό
εκτόπισμα.
Αιτία γι' αυτό στάθηκε το εμβληματικό τραγούδι "Ιδανικός κι ανάξιος εραστής" του Γιάννη Σπανού από την "Τρίτη Ανθολογία" που κυκλοφόρησε το 1975. Το τραγούδι αυτό αγαπήθηκε πολύ κι έφερε στο προσκήνιο έναν άγνωστο κι αγνοημένο ποιητή που κινήθηκε στις παρυφές της Γενιάς του '30, είχε μακροχρόνια γνωριμία με τον Γιώργο Σεφέρη, αλλά ποτέ δεν πορεύτηκε με τους κανόνες και τη θεματική γραμμή αυτής της γενιάς.
Για να αποκαταστήσουμε βέβαια πλήρως την ιστορική αλήθεια, πρέπει να πούμε ότι η πρώτη εμφάνιση του ποιητή στη δισκογραφία σημειώθηκε μερικά χρόνια νωρίτερα, αρχικά με τον μικρής διάρκειας δίσκο "Ο Νότης Περγιάλης διαβάζει Καββαδία" (1969) και δυο χρόνια αργότερα με το πρώτο μελοποιημένο του ποίημα ("Αρμίδα") που σε λογοκριμένη μορφή περιέλαβε στο δίσκο "Επεισόδιο" το 1971 ο Πάνος Σαββόπουλος.
Αυτές οι δυο όμως εκδόσεις δεν έγιναν καθόλου γνωστές και γρήγορα ξεχάστηκαν, μέχρι που κυκλοφόρησε ο δίσκος του Σπανού που έφερε δυναμικά στο προσκήνιο το όνομα του ποιητή. Ήρθε στη συνέχεια μια πιο εκτεταμένη μελοποίηση ποιημάτων του από τη Μαρίζα Κωχ (1978) και κυρίως η δουλειά του Θάνου Μικρούτσικου "Ο Σταυρός του Νότου" (1979) που επέβαλαν οριστικά την παρουσία του ποιητή. Στα επόμενα χρόνια ο Καββαδίας κατακτούσε με ταχύτατους ρυθμούς μια διαρκώς αυξανόμενη δημοφιλία μέσα από πολυάριθμες μελοποιήσεις από πληθώρα συνθετών και τραγουδοποιών (Μ. Τερζής, Μ. Τρανουδάκης, Λ. Παπαδόπουλος, Ξέμπαρκοι, Χ. & Π. Κατσιμίχας, Δ. Ζερβουδάκης, Χειμερινοί Κολυμβητές κ.ά.), αλλά και από τις διαρκείς "επιστροφές" του Θάνου Μικρούτσικου στο έργο του με νέες οπτικές και ποικίλες ενορχηστρωτικές επεξεργασίες.
Αιτία γι' αυτό στάθηκε το εμβληματικό τραγούδι "Ιδανικός κι ανάξιος εραστής" του Γιάννη Σπανού από την "Τρίτη Ανθολογία" που κυκλοφόρησε το 1975. Το τραγούδι αυτό αγαπήθηκε πολύ κι έφερε στο προσκήνιο έναν άγνωστο κι αγνοημένο ποιητή που κινήθηκε στις παρυφές της Γενιάς του '30, είχε μακροχρόνια γνωριμία με τον Γιώργο Σεφέρη, αλλά ποτέ δεν πορεύτηκε με τους κανόνες και τη θεματική γραμμή αυτής της γενιάς.
Για να αποκαταστήσουμε βέβαια πλήρως την ιστορική αλήθεια, πρέπει να πούμε ότι η πρώτη εμφάνιση του ποιητή στη δισκογραφία σημειώθηκε μερικά χρόνια νωρίτερα, αρχικά με τον μικρής διάρκειας δίσκο "Ο Νότης Περγιάλης διαβάζει Καββαδία" (1969) και δυο χρόνια αργότερα με το πρώτο μελοποιημένο του ποίημα ("Αρμίδα") που σε λογοκριμένη μορφή περιέλαβε στο δίσκο "Επεισόδιο" το 1971 ο Πάνος Σαββόπουλος.
Αυτές οι δυο όμως εκδόσεις δεν έγιναν καθόλου γνωστές και γρήγορα ξεχάστηκαν, μέχρι που κυκλοφόρησε ο δίσκος του Σπανού που έφερε δυναμικά στο προσκήνιο το όνομα του ποιητή. Ήρθε στη συνέχεια μια πιο εκτεταμένη μελοποίηση ποιημάτων του από τη Μαρίζα Κωχ (1978) και κυρίως η δουλειά του Θάνου Μικρούτσικου "Ο Σταυρός του Νότου" (1979) που επέβαλαν οριστικά την παρουσία του ποιητή. Στα επόμενα χρόνια ο Καββαδίας κατακτούσε με ταχύτατους ρυθμούς μια διαρκώς αυξανόμενη δημοφιλία μέσα από πολυάριθμες μελοποιήσεις από πληθώρα συνθετών και τραγουδοποιών (Μ. Τερζής, Μ. Τρανουδάκης, Λ. Παπαδόπουλος, Ξέμπαρκοι, Χ. & Π. Κατσιμίχας, Δ. Ζερβουδάκης, Χειμερινοί Κολυμβητές κ.ά.), αλλά και από τις διαρκείς "επιστροφές" του Θάνου Μικρούτσικου στο έργο του με νέες οπτικές και ποικίλες ενορχηστρωτικές επεξεργασίες.
CD Collection | 2001 | mp3 @320 | Αυτοσχέδια Εξώφυλλα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου