Ο δίσκος "Καθρέφτης της γης" (1997) είναι ο μοναδικός μέχρι στιγμής δίσκος με καταγραμμένη μουσική εργασία του συνθέτη Γιάννη Μεταλλινού.
Πρόκειται για πολύ αξιόλογη έκδοση, η οποία έγινε για λογαριασμό του
Πολιτιστικού και Αναπτυξιακού Κέντρου Θράκης που εδρεύει στην Ξάνθη, την
ιδιαίτερη πατρίδα του συνθέτη. Περιλαμβάνει μουσικές συνθέσεις
γραμμένες σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα για διάφορες θεατρικές
παραστάσεις και διάφορα θεατρικά σχήματα της περιφέρειας.
Το ύφος του Γιάννη Μεταλλινού κινείται στο χώρο της ηλεκτρονικής μουσικής, ενώ οι αναφορές σε παλαιότερα πρότυπα είναι εμφανείς. Θα έλεγα ότι ο "Καρυωτάκης" της Λένας Πλάτωνος βρίσκεται πολύ κοντά σ' αυτό το ύφος. Ταυτόχρονα όμως ο συνθέτης δείχνει απόλυτα ώριμος "σαν έτοιμος από καιρό" κι έτσι αυτή η πρώτη του δισκογραφική κατάθεση σε ηλικία 38 ετών μοιάζει να έχει συγχωνεύσει τη γνώση και την άσκηση μακρού χρονικού διαστήματος, για να μας προσφερθεί ως μία ολοκληρωμένη μουσική πρόταση. Ατυχώς όμως δεν είχαμε μέχρι στιγμής κάποια συνέχεια, για να δούμε την παραπέρα εξέλιξη του ενδιαφέροντος αυτού συνθέτη.
Στο δίσκο είναι συγκεντρωμένες μουσικές επενδύσεις για θεατρικές παραστάσεις πάνω σε κλασικά κείμενα ελληνικά και ξένα από την αρχαιότητα μέχρι τη σημερινή εποχή. Ξεκινά από τον Σοφοκλή και τον Ευριπίδη, περνάει από τη λατινική γραμματεία με ένα κείμενο του Πλαύτου, κάνει μια στάση στον Διονύσιο Σολωμό και μετά περνάει στη διεθνή δραματουργία με κείμενα του Λόρκα και του Καντίνσκι, για να καταλήξει στον σύγχρονο Έλληνα δραματουργό Μπάμπη Τσικληρόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΕΤΑΛΛΙΝΟΣ
Γεννήθηκε στο Μόναχο το 1959. Μεγάλωσε στην Ξάνθη, όπου και μαθήτευσε δίπλα στον πατέρα του Τηλέμαχο Μεταλλινό, συνθέτη και επί σειρά ετών διευθυντή του Δημοτικού Ωδείου Ξάνθης. Στην Ξάνθη επίσης πήρε το πρώτο πτυχίο θεωρητικών (1981). Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα ανώτερων θεωρητικών και σύνθεσης στην Αθήνα με τους Χάρη Κουρή, Γιάννη Παπαϊωάννου, όπως και με τη Μαρία Χαιρογιώργου (πιάνο). Ολοκλήρωσε τη μουσική του κατάρτιση στη Μουσική Aκαδημία της Κολωνίας στους τομείς Ανωτέρων θεωρητικών - Παιδαγωγικών της μουσικής με τους Roland Loebner και Jurg Baur, αποφοιτώντας το 1988 με το δίπλωμα σύνθεσης. Εκτός από τον χώρο της έντεχνης μουσικής, η σκηνική μουσική αποτελεί ένα σημαντικό μέρος της δημιουργίας του. Έχει επενδύσει μουσικά στην Ελλάδα και τη Γερμανία θεατρικές παραστάσεις. Ενδεικτικά: “Wie man Wunsche beim Schanz pakt”, “Sweeney agonistes” (Studio Buehne der Stadt Koeln, 1985-86), "Αλαντίν" (ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής, 1993), "La serva amorosa (1993), "Λάμπρος" (Δ. Σολωμού, 1994), "Ματωμένος Γάμος" (Λόρκα, Θεατροκίνηση, 1995), "0 κήπος με τα χελιδόνια" (θέατρο Κνωσσός, 1996), "Τρωάδες" (Εθνική Λυρική Σκηνή - Θεατροκίνηση, 1996) και "Ορέστης" (Χορόδραμα-παραγγελία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών για το Νοέμβριο του 1997, επίσης με τη Θεατροκίνηση). Είναι μέλος της Ενωσης Ελλήνων Μουσουργών και καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Ωδείου Ξάνθης.
Σημείωμα του συνθέτη:
Τα κομμάτια της επιλογής αυτής προέρχονται - χρονικά και θεματολογικά - από θεατρικές ή λυρικές ενότητες. Είναι για μένα ένα είδος προσωπικού ημερολογίου, στο οποίο υπάρχει μία νοητή γραμμή, που συνδέει τις σκέψεις μου για τον έρωτα, το όνειρο, το χρόνο και το θάνατο Ο μουσικός χαρακτήρας και ύφος, διαμορφωμένα αρχικά για τις ανάγκες της θεατρικής πράξης, βασίστηκαν ενορχηστρωτικά στον συνδυασμό φωνών, φυσικών οργάνων και συνθετικών ήχων. Η συμβολή όλων των εκτελεστών και ερμηνευτών, όπως και η ξεχωριστή ευαισθησία του ΜΙνου Μαμαγκάκη στην ηχητική επεξεργασία του μουσικού υλικού υπήρξε καθοριστική για το τελικό αποτέλεσμα. Τέλος θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο κ. Ηλία Βασιλούδη και το Διοικητικό συμβούλιο του ΠΑΚΕ.ΘΡΑ., του οποίου η ηθική και οικονομική υποστήριξη έκανε δυνατή την παραγωγή αυτή.
Το ύφος του Γιάννη Μεταλλινού κινείται στο χώρο της ηλεκτρονικής μουσικής, ενώ οι αναφορές σε παλαιότερα πρότυπα είναι εμφανείς. Θα έλεγα ότι ο "Καρυωτάκης" της Λένας Πλάτωνος βρίσκεται πολύ κοντά σ' αυτό το ύφος. Ταυτόχρονα όμως ο συνθέτης δείχνει απόλυτα ώριμος "σαν έτοιμος από καιρό" κι έτσι αυτή η πρώτη του δισκογραφική κατάθεση σε ηλικία 38 ετών μοιάζει να έχει συγχωνεύσει τη γνώση και την άσκηση μακρού χρονικού διαστήματος, για να μας προσφερθεί ως μία ολοκληρωμένη μουσική πρόταση. Ατυχώς όμως δεν είχαμε μέχρι στιγμής κάποια συνέχεια, για να δούμε την παραπέρα εξέλιξη του ενδιαφέροντος αυτού συνθέτη.
Στο δίσκο είναι συγκεντρωμένες μουσικές επενδύσεις για θεατρικές παραστάσεις πάνω σε κλασικά κείμενα ελληνικά και ξένα από την αρχαιότητα μέχρι τη σημερινή εποχή. Ξεκινά από τον Σοφοκλή και τον Ευριπίδη, περνάει από τη λατινική γραμματεία με ένα κείμενο του Πλαύτου, κάνει μια στάση στον Διονύσιο Σολωμό και μετά περνάει στη διεθνή δραματουργία με κείμενα του Λόρκα και του Καντίνσκι, για να καταλήξει στον σύγχρονο Έλληνα δραματουργό Μπάμπη Τσικληρόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΕΤΑΛΛΙΝΟΣ
Γεννήθηκε στο Μόναχο το 1959. Μεγάλωσε στην Ξάνθη, όπου και μαθήτευσε δίπλα στον πατέρα του Τηλέμαχο Μεταλλινό, συνθέτη και επί σειρά ετών διευθυντή του Δημοτικού Ωδείου Ξάνθης. Στην Ξάνθη επίσης πήρε το πρώτο πτυχίο θεωρητικών (1981). Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα ανώτερων θεωρητικών και σύνθεσης στην Αθήνα με τους Χάρη Κουρή, Γιάννη Παπαϊωάννου, όπως και με τη Μαρία Χαιρογιώργου (πιάνο). Ολοκλήρωσε τη μουσική του κατάρτιση στη Μουσική Aκαδημία της Κολωνίας στους τομείς Ανωτέρων θεωρητικών - Παιδαγωγικών της μουσικής με τους Roland Loebner και Jurg Baur, αποφοιτώντας το 1988 με το δίπλωμα σύνθεσης. Εκτός από τον χώρο της έντεχνης μουσικής, η σκηνική μουσική αποτελεί ένα σημαντικό μέρος της δημιουργίας του. Έχει επενδύσει μουσικά στην Ελλάδα και τη Γερμανία θεατρικές παραστάσεις. Ενδεικτικά: “Wie man Wunsche beim Schanz pakt”, “Sweeney agonistes” (Studio Buehne der Stadt Koeln, 1985-86), "Αλαντίν" (ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής, 1993), "La serva amorosa (1993), "Λάμπρος" (Δ. Σολωμού, 1994), "Ματωμένος Γάμος" (Λόρκα, Θεατροκίνηση, 1995), "0 κήπος με τα χελιδόνια" (θέατρο Κνωσσός, 1996), "Τρωάδες" (Εθνική Λυρική Σκηνή - Θεατροκίνηση, 1996) και "Ορέστης" (Χορόδραμα-παραγγελία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών για το Νοέμβριο του 1997, επίσης με τη Θεατροκίνηση). Είναι μέλος της Ενωσης Ελλήνων Μουσουργών και καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Ωδείου Ξάνθης.
Σημείωμα του συνθέτη:
Τα κομμάτια της επιλογής αυτής προέρχονται - χρονικά και θεματολογικά - από θεατρικές ή λυρικές ενότητες. Είναι για μένα ένα είδος προσωπικού ημερολογίου, στο οποίο υπάρχει μία νοητή γραμμή, που συνδέει τις σκέψεις μου για τον έρωτα, το όνειρο, το χρόνο και το θάνατο Ο μουσικός χαρακτήρας και ύφος, διαμορφωμένα αρχικά για τις ανάγκες της θεατρικής πράξης, βασίστηκαν ενορχηστρωτικά στον συνδυασμό φωνών, φυσικών οργάνων και συνθετικών ήχων. Η συμβολή όλων των εκτελεστών και ερμηνευτών, όπως και η ξεχωριστή ευαισθησία του ΜΙνου Μαμαγκάκη στην ηχητική επεξεργασία του μουσικού υλικού υπήρξε καθοριστική για το τελικό αποτέλεσμα. Τέλος θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο κ. Ηλία Βασιλούδη και το Διοικητικό συμβούλιο του ΠΑΚΕ.ΘΡΑ., του οποίου η ηθική και οικονομική υποστήριξη έκανε δυνατή την παραγωγή αυτή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου