Σπανιότατος και απολύτως δυσεύρετος δίσκος! Τίτλος του: "Ο Νέος Ερωτόκριτος". Μουσική του Νίκου Μαμαγκάκη και ποίηση του Παντελή Πρεβελάκη.
Είχα μια παλιά κόπια από ένα κακοποιημένο βινύλιο με κατεστραμμένα εξώφυλλα κι έψαχνα χρόνια να αποκαταστήσω τουλάχιστον τα σωστά εξώφυλλα αυτού του λησμονημένου ή ακόμη και άγνωστου δίσκου, ώσπου πρόσφατα το κατάφερα μέσω ενός αγαπημένου φίλου κι έτσι μπορώ πια να τον παρουσιάσω σε απολύτως αξιοπρεπή μορφή.
Ο δίσκος είναι πολύ ενδιαφέρων. Είναι μια "άλλη" εκδοχή του "Ερωτόκριτου" μέσα
από τη ματιά του ρεθυμνιώτη συγγραφέα, ποιητή, δοκιμιογράφου και
Ακαδημαϊκού Παντελή Πρεβελάκη (1909-1986), που το εξέδωσε το 1973 σε
ιδιωτική έκδοση, αρνούμενος στα χρόνια της δικτατορίας να έχει
οποιαδήποτε ανάμιξη στα κοινά. Το έργο έχει τη μορφή έπους διανθισμένου όμως με έντονα λυρικά στοιχεία.
Ο σπουδαίος συνθέτης Νίκος Μαμαγκάκης μελοποίησε σημαντικό
μέρος του έργου αντλώντας την έμπνευση από τις παραδοσιακές κρητικές
μελωδίες του "Ερωτόκριτου", γράφοντας έτσι ένα έργο καθαρά κρητικού χρώματος, παρόλο που ο ίδιος υποστηρίζει στεναρά ότι ο αυθεντικός "Ερωτόκριτος" δεν είναι κρητικό ποίημα, αλλά πανελλήνιο.
Στο ρόλο του ποιητή-τραγουδιστή εμφανίζεται ο Μανόλης Ρασούλης, ο τρίτος κρητικός της παρέας, σε πρώτη δισκογραφική εμφάνιση (την ίδια χρονιά που είχε μια μικρή συμμετοχή και στα "Νέγρικα" του Μάνου Λοΐζου). Ερωτόκριτος είναι ο άγνωστος Νίκος Κριτζάς κι Αρετούσα η Αφροδίτη Μάνου.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο χαλκέντερος συνθέτης το 2008 στην ιδιωτική δισκογραφική του εταιρία ΙΔΑΙΑ ηχογράφησε εκ νέου το έργο με καινούργια ενορχήστρωση και νέους ερμηνευτές μετονομάζοντάς το σε "Άγιος Ερωτόκριτος".
(c) LP | Lyra | 1975 | πηγή: d58/π.Αρτ.
7 σχόλια:
Συγχαρητήρια για τα μουσικά διαμάντια που παρουσιάζεις.
Λείπουν στο Νέο Ερωτόκριτο τα εξής:
A6 Μανώλης Ρασούλης - Πρώτο τραγούδι ποιητή "Οψές τη νύχτα σκόνταψα"
A7 Αφροδίτη Μάνου, Μανώλης Ρασούλης - Διάλογος Αρετούσας - Ποιητή "Πόνος στον πόνο" τα οποία δυστυχώς δεν τα έχω για να σου τα στείλω.
Αλήθεια; Παλιό, ξεχασμένο το αρχείο, κάπου θα παράπεσαν και δεν το πρόσεξα.
Θα τα αποκαταστήσω σύντομα...
Αποκαταστάθηκε πλήρως ο δίσκος (14 tracks) με νέο rip εξαρχής...
Χίλια ευχαριστώ...
Γεια σας! Χαιρετίσματα από την Ισπανία! Ακούω ελληνική μουσική εδώ και είκοσι χρόνια. Συνήθως ακούω μοντέρνα λαϊκά και επίσης μου αρέσει πολύ η παραδοσιακή μουσική: ρεμπέτικα, ζεϊμπέκικα, οι κρητικές μαντινάδες...
Μου αρέσει επίσης να ακούω τον Ερωτόκριτο, ειδικά την εκδοχή των Κατράκη, Ζαβιτσιάνου και Καρρά. Όταν έψαχνα για περισσότερες εκδοχές του Ερωτόκριτου, έπεσα πάνω σε αυτό το άλμπουμ.
Δυσκολεύομαι να καταλάβω τα τραγούδια αυτού του άλμπουμ. Αν μπορούσατε να μου δώσετε περισσότερες πληροφορίες για αυτό το έργο του Παντελή Πρεβελάκη ή για τα τραγούδια αυτού του δίσκου, θα σας ήμουν πάρα πολύ ευγνώμων.
Γιατί λέγεται «Ο νέος Ερωτόκριτος»; Πώς σχετίζεται με τον αρχικό Ερωτόκριτο; Ευχαριστώ πολύ!
Καλημέρα σας.
Ο Παντελής Πρεβελάκης ήταν ρεθυμνιώτης συγγραφέας, συντοπίτης του συνθέτη Νίκου Μαμαγκάκη κι αυτό εξηγεί κατ' αρχάς γιατί ο συνθέτης διάλεξε να μελοποιήσει αυτό το κείμενο.
Προσθέτω ότι ο Πρεβελάκης ήταν επίσης συμπατριώτης του μεγάλου Νίκου Καζαντζάκη, ο οποίος φαίνεται πως άσκησε σημαντική επιρροή στο έργο του. Θυμίζω λοιπόν ότι ο Καζαντζάκης έγραψε το μεγάλο επικό ποίημα "Οδύσσεια" (33.333 στίχοι), με το οποίο έδινε μια συνέχεια στην ομηρική "Οδύσσεια" βάζοντας τον Οδυσσέα να βιώνει νέες περιπέτειες. Αντίστοιχα λοιπόν κι ο Πρεβελάκης έγραψε τον δικό του "Ερωτόκριτο" (4.670 στίχοι) ονομάζοντάς τον "Νέο", γιατί το έργο του λειτουργούσε σαν μια συνέχεια του κλασικού "Ερωτόκριτου" του Κορνάρου, όπως ο Οδυσσέας του Καζαντζάκη! Ειδικότερα, ο Πρεβελάκης έγραψε το έργο του στα χρόνια της δικτατορίας (1971-1973) κι έδωσε στους δυο κεντρικούς ήρωες νέους συμβολισμούς που αντλούνταν από το ανελεύθερο καθεστώς της εποχής: Ο Ερωτόκριτος ήταν ο εραστής της Ελευθερίας, ενώ η Αρετούσα η ιδέα της ελευθερίας!
Επόμενο ήταν και ο συνθέτης Νίκος Μαμαγκάκης να γράψει ένα μουσικό έργο που να αντλεί τις μελωδικές του ιδέες από το αυθεντικό τραγούδι του Ερωτόκριτου με μια διάθεση ωστόσο πρωτότυπης και ανανεωτικής μουσικής γραφής. Δεν ξέρω αν τα κατάφερε, αλλά ο Μαμαγκάκης πάντα τολμούσε και πάντα έγραφε πράγματα που ήταν πιο μπροστά από την εποχή του, παρόλο που κοίταζε συνεχώς στο παρελθόν!
Σας ευχαριστώ! Κατάλαβα ήδη. Βρήκα περισσότερες πληροφορίες εδώ: https://antifono.gr/erotokritos-prevelakis/
Όπως βλέπω, έχει και κοινά στοιχεία με τη Θεία Κωμωδία και τον Προμηθέα Δεσμώτη. Πολύ ενδιαφέρον!
Δημοσίευση σχολίου