Παρασκευή, 17 Νοεμβρίου 2017

Μίμης Πλέσσας: Εκείνη τη νύχτα (1974)

Φυσικά και δεν ήταν πολιτικός συνθέτης ο Μίμης Πλέσσας με τα κοσμαγάπητα τραγούδια του στο δεύτερο μισό κυρίως της δεκαετίας του '60 που μας έκαναν όλους κάποτε να ονειροπολούμε και να ερωτευόμαστε! 
Ωστόσο μέσα στο τεράστιο δισκογραφικό του έργο μπορούμε να ξεχωρίσουμε τρεις κύκλους τραγουδιών που θα μπορούσαν συμβατικά να θεωρηθούν ως μια πολιτική τριλογία.
Αναφέρομαι πρώτα στο δίσκο "Μίλα μου για τη Λευτεριά" που ηχογραφήθηκε το 1970, μεσούσης δηλαδή της χούντας των συνταγματαρχών, όπερ και αποτέλεσε αξεπέραστο εμπόδιο για την ελεύθερη κυκλοφορία του, πράγμα που έγινε τελικά το 1974.
Ο δεύτερος δίσκος αυτής της "τριλογίας" εκδόθηκε το σημαδιακό έτος 1974 με τίτλο "Εκείνη τη νύχτα", ενώ τρία χρόνια αργότερα κυκλοφόρησε κι ένας τρίτος δίσκος ανάλογου ύφους με τίτλο "Χαμένα χρόνια".
Από την τριάδα αυτή προσωπικά θεωρώ αξιολογότερο το δίσκο "Εκείνη τη νύχτα", τον μεσαίο της σειράς, που έχει στίχους του Γιώργου Καλαμαριώτη, γνωστού μας και από τις συνεργασίες του με τον Αργύρη Κουνάδη και τον Γρηγόρη Σουρμαΐδη. Ο δίσκος βέβαια μέσα στην καταιγίδα του πολιτικού τραγουδιού πέρασε σχεδόν απαρατήρητος και σιγά σιγά ξεχάστηκε εντελώς, αν και η Lyra φρόντισε το 2010 να μας τον ξαναθυμίσει με την ψηφιακή του επανέκδοση.
Κατά την γνώμη μου, πρόκειται για έναν πολύ αξιόλογο και αδικημένο δίσκο που κοσμεί την εργογραφία του παραγωγικότατου συνθέτη. Τέσσερα τουλάχιστον τραγούδια του ήταν από τα πολύ αγαπημένα μου εκείνη την εποχή στα μέσα του '70, όταν τα άκουγα επίμονα από μια κασετούλα, της οποίας βεβαίως πια αγνοείται η τύχη. Μιλώ για τα τραγούδια: Τραγούδι που δεν άκουσα, Συνήθεια, Ποιος ζει και ποιος πεθαίνει, Νανούρισμα
Ο δίσκος μοιράζεται ισομερώς σε δύο θεματικές ενότητες: Η πρώτη ονομάζεται "Το ξέφτισμα" κι αναφέρεται στο φαύλο πολιτικό κλίμα πριν από την απριλιανή εκτροπή του 1967, ενώ η δεύτερη αποκαλείται "Η μεγάλη νύχτα" και αναφέρεται προφανώς στο σκοτάδι που επέβαλε στον τόπο το δικτατορικό καθεστώς. Το τραγούδι Αίμα και θάλασσα είναι αφιερωμένο στη μνήμη του αδικοχαμένου Νικηφόρου Μανδηλαρά.
Ερμηνευτές του δίσκου είναι η υπέροχη Ελένη Βιτάλη, ο Δημήτρης Ψαριανός στη χρυσή του εποχή αμέσως μετά τον Μεγάλο Ερωτικό, ο Βλάσης Μπονάτσος και η Μαρία Δουράκη, η οποία ερμηνεύει εξαιρετικά το ομώνυμο τραγούδι του δίσκου με τις σαφείς αναφορές στον ξεσηκωμό των φοιτητών του Πολυτεχνείου τον Νοέμβρη του 1973. Αναρωτιέμαι η ίδια σήμερα με την ιδεολογική της ανακατωσούρα πώς θα αισθάνεται που κάποτε τραγούδησε τέτοια τραγούδια!


(c) LP/CD | Lyra | 1974 | ψηφιακή επανέκδοση: 2010

10 σχόλια:

ΑΝΤΩΝΗΣ ΘΩΜΑΙΔΗΣ είπε...

Καλησπέρα, Μέγα-Καρντάση Ααβάς Πατριωτάρα Μου, Άν Μπορείς, Αλλά Και Άν Το Διαθέτεις Φυσικά Αυτό Που Θα Σε Ζητήσω, Ανάρτησε Σε Παρακαλώ Πάρα Μα Πάρα Πολύ, Τον Κορυφαίο Δίσκο-(33 Στροφών, LP), Της Τεράστιας Μαρινέλλας, Με Τον Μεγάλο Του Τίτλο: Άλλη Μιά Φορά (1976).
Έχει Και Αυτός Ο Κορυφαίος Δίσκος, Την Δική Του Ιστορία, Διότι Εκείνα Τα Χρόνια Με Το Που Ηχογράφησε Η Μαρινέλλα Τα Τραγούδια Του Δίσκου Και Κυκλοφόρησε Ο Δίσκος Λίγο Μετά, Δεν Κατάφερε Ο Δίσκος Να Παραμείνει Για Πολύ Στο Εμπόριο, Διότι Η Μαρινέλλα Συνεργάστηκε Την Ίδια Χρονιά Με Τον Κώστα Χατζή, Έπειτα Μιάς Κορυφαίας Γνωριμίας Που Είχανε Λίγο Πιό Πρίν-(Πιθανών Το 1973, Κατά-Άλλες Πληροφορίες). Ο Συγκεκριμμένος Κορυφαίος Κορυφαίος Δίσκος, Με Τον Μεγάλο Του Τίτλο: Άλλη Μιά Φορά 1976), Που Αυτήν Την Στιγμή Σε Ζητάω, Μέγα-Καρντάση Ααβας Πατριωτάρα Μου, Μπορεί Να Μην Παρέμεινε Για Πολύ Λίγο Στο Εμπόριο Το 1976 Την Χρονιά Που Έγινε Δηλαδή, Αλλά Επανακυκλοφόρησε Πάλι Σε Δίσκο-(33 Στροφών, LP) Το 1991 Με Διαφορετικά Αυτήν Την Φορά Τα Πλήρης Εξώφυλλα Του Δίσκου, Σε Σχέση Με Την Πρώτη Φορά Που Κυκλοφόρησε Το 1976.
Ο Παρών Κορυφαίος Δίσκος, Της Τεράστιας Μαρινέλλας, Δεν Κυκλοφόρησε Ποτέ Σε CD-(Ψηφιακός Δίσκος, Cobact Disc Digital Audio).

ΑΝΤΩΝΗΣ ΘΩΜΑΙΔΗΣ είπε...

Καλησπέρα, Μέγα-Καρντάση Ααβάς Πατριωτάρα Μου, Άν Μπορείς, Αλλά Και Άν Το Διαθέτεις Φυσικά Αυτό Που Θα Σε Ζητήσω, Ανάρτησε Σε Παρακαλώ Πάρα Μα Πάρα Πολύ, Τον Κορυφαίο Δίσκο-(33 Στροφών, LP), Της Τεράστιας Μαρινέλλας, Με Τον Μεγάλο Του Τίτλο: Άλλη Μιά Φορά (1976).
Έχει Και Αυτός Ο Κορυφαίος Δίσκος, Την Δική Του Ιστορία, Διότι Εκείνα Τα Χρόνια Με Το Που Ηχογράφησε Η Μαρινέλλα Τα Τραγούδια Του Δίσκου Και Κυκλοφόρησε Ο Δίσκος Λίγο Μετά, Δεν Κατάφερε Ο Δίσκος Να Παραμείνει Για Πολύ Στο Εμπόριο, Διότι Η Μαρινέλλα Συνεργάστηκε Την Ίδια Χρονιά Με Τον Κώστα Χατζή, Έπειτα Μιάς Κορυφαίας Γνωριμίας Που Είχανε Λίγο Πιό Πρίν-(Πιθανών Το 1973, Κατά-Άλλες Πληροφορίες). Ο Συγκεκριμμένος Κορυφαίος Κορυφαίος Δίσκος, Με Τον Μεγάλο Του Τίτλο: Άλλη Μιά Φορά 1976), Που Αυτήν Την Στιγμή Σε Ζητάω, Μέγα-Καρντάση Ααβας Πατριωτάρα Μου, Μπορεί Να Μην Παρέμεινε Για Πολύ Λίγο Στο Εμπόριο Το 1976 Την Χρονιά Που Έγινε Δηλαδή, Αλλά Επανακυκλοφόρησε Πάλι Σε Δίσκο-(33 Στροφών, LP) Το 1991 Με Διαφορετικά Αυτήν Την Φορά Τα Πλήρης Εξώφυλλα Του Δίσκου, Σε Σχέση Με Την Πρώτη Φορά Που Κυκλοφόρησε Το 1976.
Ο Παρών Κορυφαίος Δίσκος, Της Τεράστιας Μαρινέλλας, Δεν Κυκλοφόρησε Ποτέ Σε CD-(Ψηφιακός Δίσκος, Cobact Disc Digital Audio).

Ααβας είπε...

Θα το φροντίσω σύντομα, σου το υπόσχομαι...

Νίκος87 είπε...

Απο τους καλύτερους δίσκους του Πλέσσα, για 'μένα.
Το κομμάτι ¨Τραγούδι που δεν άκουσα¨ είναι εξαιρετικό, μιάς και συνδυάζει στοιχεία λυρικής - ροκ - λαϊκής μουσικής.

Ευελπιστώ στο ανέβασμα δύο ακόμα ιδαίτερων δίσκων του Πλέσσα που είναι άδηλοι σε ψηφιακή μορφή.
Τα "Greece goes modern" ορχηστρικό του 1967 και
"Αγάπη μου" με την Χρυσολωρά του 1966

Με αγάπη, Νίκος

Ααβας είπε...

Νίκο, δώσε μου ένα e-mail σου...

Ανώνυμος είπε...

Θα μπορούσατε να ανεβάσετε το σύνδεσμο του MEGA.
Ευχαριστώ

Νίκος87 είπε...

nikoshendrix@gmail.com

Ααβας είπε...

Φίλε Ανώνυμε, έχω πει ήδη πολλές φορές ότι δεν δίνω συνδέσμους για ψηφιακές εκδόσεις. Μόνο για βινύλια μπορώ να το κάνω...

Theodoros Thomas είπε...

Καλημερα!
θερμη παρακληση ..
Μηπως γινεται να τον ακουσουμαι το lp
Ευχαριστω πολυ
Νασε παντα καλα!!

Ααβας είπε...

Λυπάμαι, φίλε μου, αλλά δεν γίνεται.
Είναι ψηφιακή έκδοση (CD) και δεν μπορώ να δώσω συνδέσμους...