Τρίτη, 30 Ιανουαρίου 2018

Ο Θάνος Μικρούτσικος μελοποιεί "Άξιον Εστί" (ανέκδοτο)

Το 1977 ο Θάνος Μικρούτσικος βρισκόταν στην απόλυτη δημιουργική ακμή του έχοντας ήδη καταθέσει πολυσήμαντα έργα, όπως τα "Πολιτικά τραγούδια", η "Καντάτα για τη Μακρόνησο" και η "Σπουδή σε ποιήματα του Μαγιακόφσκι". Μέσα στην ίδια χρονιά μάλιστα παρουσίασε δύο κορυφαίους δίσκους του, τον κύκλο τραγουδιών "Τροπάρια για φονιάδες" και τη μουσική για το θεατρικό έργο "Φουέντε Οβεχούνα".
Την ίδια λοιπόν χρονιά ο συνθέτης συναντήθηκε για πρώτη και δυστυχώς μοναδική φορά με τον μεγάλο μας ποιητή Οδυσσέα Ελύτη για τις ανάγκες της επετειακής παράστασης του Εθνικού Θεάτρου "Η μεγάλη ώρα / 28 Οκτωβρίου 1940", η οποία βασίστηκε σε μεγάλες συνθέσεις του ποιητή ("Άξιον Εστί", "Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας", "Ήλιος ο Πρώτος", "Το φωτόδεντρο", "Αλβανιάδα"). Την παράσταση σκηνοθέτησε ο Γιώργος Μεσσάλας, ενώ τους ρόλους ενσάρκωσαν πολλοί και σημαντικοί ηθοποιοί μας, όπως: Νικήτας Τσακίρογλου, Γιώργος Παρτσαλάκης, Λυδία Κονιόρδου, Φάνης Χηνάς, Ελένη Χατζηαργύρη, Μαρία Σκούντζου, Άννυ Πασπάτη, Κάκια Παναγιώτου, Τζέση Παπουτσή και άλλοι.
Ο Θάνος Μικρούτσικος έγραψε τη μουσική της ειδικής αυτής παράστασης που είχε τη μορφή ορατορίου. Δυστυχώς το έργο αυτό δεν πέρασε ποτέ στη δισκογραφία, ενώ φαίνεται πως και ο ίδιος ο συνθέτης το έχει ξεχάσει ολότελα. Ευτυχώς διασώθηκαν δύο ολιγόλεπτα αποσπάσματα από την παράσταση, δυο μελοποιημένα μέρη από το "Άξιον Εστί", ερμηνευμένα από μέλη του θιάσου ή ολόκληρο το θίασο. Πρόκειται για δυο χορωδιακά θέματα που βρίσκονται πολύ κοντά στο ύφος του "Φουέντε Οβεχούνα".
Το ντοκουμέντο πρωτοπαρουσίασε στο διαδικτυακό περιοδικό MusicPaper ο καλός φίλος Μάνος Ορφανουδάκης, τον οποίο και θερμά ευχαριστώ.

(c) Ανέκδοτη ηχογράφηση | 1977 | wma | Αυτοσχέδιο εξώφυλλο & φωτό
πηγή: Μάνος/MusicPaper

Δεν υπάρχουν σχόλια: