Από τα μέσα της δεκαετίας του '50, με τη σταδιακή παρακμή του γνήσιου ρεμπέτικου και την παράλληλη κυριαρχία του σαλονίσιου αρχοντορεμπέτικου, οι παλιοί λαϊκοί δημιουργοί κινήθηκαν σε ένα νέο ύφος διαμορφώνοντας αυτό που έχει ονομαστεί κλασικό λαϊκό τραγούδι, το οποίο κυριάρχησε μέχρι τα τέλη του '60 αναδεικνύοντας και καινούργιους συνθέτες και πάμπολλες σπουδαίες λαϊκές φωνές, όπως του Στέλιου Καζαντζίδη, του Γρηγόρη Μπιθικώτση, του Πάνου Γαβαλά, του Μανώλη Αγγελόπουλου, του Βαγγέλη Περπινιάδη, της Καίτης Γκρέυ, της Πόλυς Πάνου, της Γιώτας Λύδια και πολλών άλλων. Φυσικά το κύριο εκφραστικό εργαλείο αυτών των τραγουδιών ήταν το μπουζούκι και γιαυτό πολλές φορές αυτά τα τραγούδια με εμφανή υποτιμητική διάθεση κάποιοι τα ονομάζουν μπουζουκοτράγουδα, χωρίς φυσικά αυτός ο όρος να έχει σαφές περιεχόμενο και πάντως χωρίς να μπορεί να σταθεί στην επίσημη μουσικολογική ορολογία.
Ο σημερινός δίσκος μας δίνει ένα χαρακτηριστικό δείγμα αυτού του είδους τραγουδιού, όπως είχε διαμορφωθεί στα πρώτα χρόνια του '60. Το μπουζούκι είναι κυρίαρχο και γιαυτό μπαίνει πρώτο πρώτο και στον τίτλο του δίσκου: "Μπουζούκι και καημοί". Η δεύτερη λέξη του τίτλου αποδίδει πολύ χαρακτηριστικά τη θεματολογία αυτών των τραγουδιών. Τραγούδια του "καημού", τραγούδια του ερωτικού πόνου που δεν βρίσκει άλλον τρόπο να εκτονωθεί, παρά μέσα από το τραγούδι. Συνθέτες παλιότεροι με ρεμπέτικη προϊστορία, όπως ο Γιώργος Μητσάκης και ο Απόστολος Καλδάρας, αλλά και νεότεροι, όπως ο Θόδωρος Δερβενιώτης, ο Μπάμπης Μπακάλης και ο Γιώργος Μανισαλής, υπογράφουν τη μουσική των τραγουδιών, μερικά από τα οποία αποτέλεσαν τεράστιες επιτυχίες στον καιρό τους ("Μέσα σε μια νύχτα", "Στης Λαρίσης το ποτάμι", "Άμα θες να κλάψεις κλάψε", "Πληγωμένοι κι οι δυο", "Μην περιμένεις πια", "Προσευχή", "Αναμνήσεις"). Τραγουδούν: Βαγγέλης Περπινιάδης, Μαριάννα Χατζοπούλου, Σπύρος Ζαγοραίος, Πέτρος Αναγνωστάκης, ενώ έχουμε και ωραίες διφωνίες με γυναικείες φωνές, όπως της Ρία Νόρμα και της Ζωής Ζαγοραίου.
ΥΓ. Ο δίσκος έχει τα προβλήματά του λόγω χρήσης, αλλά έτσι μου φαίνεται πως αποδίδονται καλύτερα αυτά τα τραγούδια! Άλλωστε ο δίσκος έχει ιστορική αξία, γιατί - όπως μας θυμίζει κι ο Μανόλης στο σχόλιό του - ήταν ο πρώτος δίσκος μακράς διαρκείας που εξέδωσε η Odeon υπό τη διεύθυνση του Μάκη Μάτσα, ο οποίος είχε μόλις αναλάβει τα ηνία της εταιρίας από τον πατέρα του Μίνωα!(c) LP | Odeon | 1963 | mp3 | Εξώφυλλα
ΑΚΟΥΣΤΕ ΤΟ
πηγή: tzil/d58
1 σχόλιο:
Ο Πρωτος μεγαλος δισκος της Οντεον!!!!1963 και ο Μάκης Μάτσας αφού βοήθησε στις αρχές του 1960 την εταιρία να μην πάει στο φούντο από τα πολλά χρέη ,ήταν 23 ετών,και το 60 η Οντεον αριθμούσε 12!!!! συνεταίρους !!!,μα μέσα σε 2 μόλις χρόνια τα ξεχρέωσε όλα με την αξιοσύνη του,περνά με τον δίσκο αυτό στη δισκογραφία των 33 στροφών ...
Βέβαια του έτυχε και η πολύ ευνοϊκή συγκυρία να ριξει το βαρος το "αντίπαλον δέος',η Κολούμπια των Λαμπρόπουλων,στο νέο εμφανιζόμενο "έντεχνο" της σχολής του Μίκη και δυσαρεστημενοι οι λαϊκοι έφευγαν ο ένας μετά τον άλλο!!! και πήγαιναν φυσικά ,πού αλλού στην Μίνως Ματσας και γιός!!!:πρώτος έφυγε ο Μπάμπης Μπακάλης που στην Οντεον θα κάνει τη μεγάλη επιτυχία "Πληγωμένοι και οι δυο",που υπάρχει φυσικά στο βινύλιο,ενώ το καλοκαίρι του 1962 φεύγει και ο Βιρβος για να ακολουθήσει και ο Μητσάκης!!! (για να κάνει το Επικό Μέγα Λαϊκό "Στης Λαρίσης το ποτάμι" το οποίο φυσικά και αυτό υπάρχει μέσα)Στην Κολούμπια δεν είχανε μείνει πολλοί λαϊκοι,καλοπιάσανε το Δερβενιώτη να μην φύγει αλλά το 1963 τους έφυγε κι αυτός να πάει στο Μακη Ματσα..
Δημοσίευση σχολίου