Η δεκαετία του '80 υπήρξε εξαιρετικά γόνιμη για τον Μάνο Χατζιδάκι, ο οποίος μετά την ολοκλήρωση της θητείας του Τρίτο Πρόγραμμα συνέχισε να αναπτύσσει ποικίλες μουσικές δραστηριότητες υποστηρίζοντας ενεργά τις νέες δυνάμεις του ελληνικού τραγουδιού, όπως οι περίφημοι Αγώνες Ελληνικού Τραγουδιού της Κέρκυρας, αλλά και ο Μουσικός Αύγουστος στα Ανώγεια της Κρήτης. Συνέχισε επίσης να συνθέτει νέους κύκλους τραγουδιών πολύ πιο απαιτητικού περιεχομένου σε σχέση με τα δημοφιλέστατα τραγούδια του στο μακρινό παρελθόν, αλλά και να παρουσιάζει ακατάπαυστα το έργο του ζωντανά σε ειδικά επιλεγμένους χώρους.
Ένα δείγμα αυτής της τελευταίας του δραστηριότητας, δηλαδή της ζωντανής του επαφής με το μουσικόφιλο κοινό, αποτυπώθηκε σε δυο μεγάλους κύκλους τραγουδιών του σε δεύτερη εκτέλεση που εκδόθηκαν από την EMI τη διετία 1986-1987, πρώτα η "Ρωμαϊκή Αγορά" και στη συνέχεια η "Λαϊκή Αγορά". Και στις δυο αυτές ευρείες συλλογές ο συνθέτης έχει εμπιστευτεί τις νέες ερμηνείες των τραγουδιών του στις τρεις φωνές που ο ίδιος ανέδειξε, δηλαδή τον Ηλία Λιούγκο, τον Βασίλη Λέκκα και την Έλλη Πασπαλά. Και μαζί τους δυο ακόμη φωνές από την παλιότερη γενιά, στο πρώτο άλμπουμ τη Μαρία Φαραντούρη και στο δεύτερο τον Γιώργο Νταλάρα.
Το τριπλό άλμπουμ "Ο Μάνος Χατζιδάκις στη Ρωμαϊκή Αγορά" περιλαμβάνει 35 κλασικά τραγούδια του συνθέτη από την περίοδο 1947-1985, τα οποία πρωτοπαρουσιάστηκαν ζωντανά σε συναυλία στον ομώνυμο χώρο το καλοκαίρι του 1985, αλλά στο δίσκο ακούγονται ηχογραφημένα στο στούντιο. Παλιότερο όλων το αριστουργηματικό "Ήρθε βοριάς, ήρθε νοτιάς", γραμμένο το 1943 από τον μόλις δεκαοχτάχρονο τότε συνθέτη σε στίχους Γιάγκου Αραβαντινού που πρωτοακούστηκε το 1949 στην ταινία "Δυο κόσμοι". Της ίδιας περίπου εποχής είναι και το κλασικό "Χάρτινο το φεγγαράκι" σε στίχους του Νίκου Γκάτσου από το θεατρικό έργο "Λεωφορείον ο Πόθος" (1948) που ανέβασε το Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν. Τα πιο πρόσφατα τραγούδια της συλλογής είναι αυτά της "Πορνογραφίας" που ανέβηκε στη σκηνή το 1982. Σχεδόν το σύνολο πάντως των τραγουδιών προέρχεται από σκηνική χρήση, είτε από τη θεατρική σκηνή (Λεωφορείον ο Πόθος, Παραμύθι χωρίς όνομα, Απόψε αυτοσχεδιάζουμε, Μαγική Πόλη, Οδός Ονείρων, Πορνογραφία), είτε από τον κινηματογράφο (Στέλλα, Μαγική πόλις, Αγιούπα, Μανταλένα, Ελλάς η χώρα των ονείρων, The Martlet's Tale).
Την ενορχήστρωση και διεύθυνση ορχήστρας ανέλαβε ο ίδιος ο συνθέτης, ο οποίος μάλιστα συμμετέχει στην ερμηνεία του τραγουδιού "Ήρθε βοριάς, ήρθε νοτιάς" μαζί με τον Ηλία Λιούγκο, σε μια πραγματικά μυσταγωγική και απόλυτα εκφραστική ερμηνεία. Όλοι πάντως οι ερμηνευτές αποδίδουν το υλικό (σόλο ή σε διφωνίες) σε πολύ υψηλά στάνταρ εκφραστικής πληρότητας, αν και προσωπικά βρίσκω κάπως αταίριαστη με το όλο κλίμα την παρουσία της Μαρίας Φαραντούρη (όπως και του Γιώργου Νταλάρα στον άλλο δίσκο), έστω κι αν η ερμηνεία της είναι εξαιρετική. Την εικαστική επιμέλεια της έκδοσης υπογράφει ο ζωγράφος Γιώργος Σταθόπουλος. Η ψηφιακή επανέκδοση του έργου περιόρισε τους τρεις αναλογικούς δίσκους σε δύο ψηφιακούς.
(c) 2CD | EMI | 1986 | Remaster επανέκδοση: 2003 | Πηγή: d58
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου