Ιδού μια ακόμη αξιόλογη δισκογραφική δουλειά του συνθέτη Κυριάκου Σφέτσα που εκδόθηκε το 1985, την εποχή της πιο γόνιμης παραγωγής του. Ο δίσκος περιλαμβάνει δύο φωνητικά έργα με τους τίτλους: "Τοπίο" και "Ερωτικό τραγούδι". Το πρώτο είναι γραμμένο για φωνή και πιάνο και ερμηνεύουν οι Anne-Marie Muhle (μεσόφωνος) και Μερόπη Κολλάρου (πιάνο), ενώ το δεύτερο για φωνή και οργανικό σύνολο με ερμηνευτή τον Λυκούργο Αγγελόπουλο και διευθυντή ορχήστρας τον Λευτέρη Χαλκιαδάκη.
Το κατατοπιστικό σημείωμα που έγραψε ο συνθέτης στο εσώκλειστο τετρασέλιδο φυλλάδιο μας εξηγεί καλύτερα το περιεχόμενο των έργων αυτών:
Ο πρώτος δίσκος στον οποίο δημοσιοποιώ έργα φωνητικής μουσικής. Πέντε ποιήματα του Μίλτου Σαχτούρη (Ο τρελός λαγός, Η στάχτη, Τοπίο, Κρυμμένος, Θρήνος), συνθέτουν το "Τοπίο". Δεν έχω γνωρίσει από κοντά τον Σαχτούρη. Έχουμε μια δυο φορές αλληλογραφήσει. Από υπερβολικό ίσως σεβασμό στον άνθρωπο και το έργο του δεν θέλησα ποτέ να ενοχλήσω αυτόν τον σπουδαίο δημιουργό και σύγχρονο αναχωρητή. Έτσι, πιστεύω πως διασώζουμε μιαν άφθαρτη εικόνα ο ένας του άλλου… Η μελωδική γλώσσα ακολουθεί πιστά, ενίοτε και με ορισμένες παρεκτροπές, την ποιητική φόρμα, ενώ η πιανιστική υπόκρουση ως υποκατάστατο μεγάλης ορχήστρας σχολιάζει την αφήγηση των στίχων, νοήματα και υπαινιγμούς, επιζητώντας επίμονα να αναδείξει, φορτίσει και προεκτείνει τις πλέον μύχιες ροές και διαδρομές τους.
Στο "Ερωτικό Τραγούδι" η ποίηση του Μακηδόνιου Ύπατου (520 μ.Χ.) μας φέρνει πίσω, στους χρόνους του Ιουστινιανού. Στον λιτό, αλλά και λυρικό λόγο του μεγάλου ποιητή, (μετάφραση Ανδρέα Λεντάκη) συντάσσω μια βυζαντινότροπη γραφή. Μία, μακράς διάρκειας και φόρμας, οργανική εισαγωγή μας εισάγει στο μυστικιστικό και υπερβατικό κλίμα, που θαρρώ μας είναι αναγκαίο, για να νιώσουμε στη συνέχεια τον τραγουδισμένο ψαλτικά, δηλ. λατρευτικά και ευλαβώς, ερωτικό ποιητικό λόγο. Εδώ, το μικρό σε έκταση ποίημα διαμελίζεται, χάριν της μουσικής φόρμας, σε τέσσερις βραχείες ενότητες, η κάθε μια των οποίων είναι μελοποιημένη σε διαφορετικό τρόπο. Ανάμεσά τους, παρεμβάλλονται μικρά επίσης ορχηστρικά ιντερλούδια, οι καταλήξεις των οποίων προετοιμάζουν τον τρόπο της νέας ενότητας.
(c) LP | Εταιρία Νέας Μουσικής | 1985 | Πηγή: d58
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου