Παρασκευή 24 Μαΐου 2024

Αντώνης Πελεκάνος: Μελοποιημένα ποιήματα Παλαμά & Καρυωτάκη (1985)

Περνάμε σήμερα στη δυσεύρετη δισκογραφία του συνθέτη Αντώνη Πελεκάνου (γενν. 1949), ενός σεμνού και πολυσχιδούς εργάτη της μουσικής τέχνης, κλασικού κιθαριστή, παιδαγωγού και καθηγητή ανώτερων θεωρητικών, ιδιοκτήτη της μουσικής σχολής Ιαμβικό Ωδείο, αλλά και ενεργού εικαστικού καλλιτέχνη. 
Στο χώρο του τραγουδιού ξεκίνησε από τις πλακιώτικες μπουάτ, όπου συνεργάστηκε με πολλούς νεοκυματικούς τραγουδιστές, με τους οποίους άλλωστε ξανασυναντήθηκε πολύ αργότερα για την ηχογράφηση ενός κύκλου δικών του τραγουδιών. Κατά τη δεκαετία του '80 παρουσίασε μια πολύ ενδιαφέρουσα τριλογία δίσκων, όπου για πρώτη φορά αποκάλυψε επίσημα το τραγουδοποιητικό του ταλέντο που χαρακτηρίζεται από έντονη μελωδικότητα και λυρική διάθεση και μάλιστα αξιοποιώντας τον ποιητικό λόγο ως βάση των τραγουδιών του.
Η πρώτη δισκογραφική κατάθεση του Αντώνη Πελεκάνου ήρθε το 1985 με τον κύκλο "Μελοποιημένα ποιήματα Κωστή Παλαμά & Κώστα Καρυωτάκη" που κυκλοφόρησε σε ανεξάρτητη παραγωγή υπό την ετικέτα Ορφεύς. Ο δίσκος μοιράζεται εμφανώς δε δύο ενότητες αφιερωμένες αντίστοιχα στους δύο μεγάλους μας ποιητές, τον Κωστή Παλαμά (1859-1943) και τον Κώστα Καρυωτάκη (1896-1928). Γνωστά (και ξαναμελοποιημένα) ή λιγότερο γνωστά ποιήματα των δύο αυτών ποιητών έχουν μελοποιηθεί με ιδιαίτερη ευαισθησία από τον συνθέτη.
Η ενότητα του Παλαμά έχει υπόγειες επιρροές από το θεοδωρακικό ύφος, κυρίως στην επιγονική του εκδοχή, όπως διαμορφώθηκε στη μεταπολιτευτική περίοδο. Δύο τραγούδια ξεχωρίζω εδώ, το Βαριόμοιρη και το Είχε έναν πατέρα, στα οποία δίνει έναν πολύ μελωδικό χρωματισμό το βιολί, που πρωταγωνιστεί στην ορχηστρική συνοδεία. Τα υπόλοιπα τραγούδια έχουν ένα μάλλον συναυλιακό ύφος και τα βρίσκω λιγότερο ενδιαφέροντα.
Το δεύτερο μέρος, η ενότητα Καρυωτάκη, έχει μουσικά μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Καλογραμμένες μελωδίες, ταιριαστές με τον ποιητικό λόγο που υπηρετούν. Η Μυγδαλιά, η Κυριακή και ο Δρόμος είναι τα τραγούδια που ξεχωρίζω. Σημειώνω επίσης την πολλοστή μελοποίηση του ποιήματος Κι αν έσβησε σαν ίσκιος, που χωρίς αμφιβολία έχει γίνει το "σουξέ" του ποιητή μέσα στην ελληνική δισκογραφία με τουλάχιστον δώδεκα μελοποιήσεις (με χρονολογική σειρά: Λουκάς Θάνος, Μίκης Θεοδωράκης, Αντώνης Πελεκάνος, Κώστας Τελάκης, Χαΐνηδες, Γιάννης Παντελής, Λεονάρδος Βάλενσταϊν, Καλειδοσκόπιο, Antonio Chincoa, Διάφανα Κρίνα, Βαγγέλης Κοντόπουλος, Νίκος Γρηγοριάδης)!
Τα τραγούδια ερμηνεύουν η Μαρία Κανελλοπούλου και η Φωτεινή (Φαίη) Μάτσου, αμφότερες σε πρώτη δισκογραφική εμφάνιση, ενώ συμμετέχει και ο ίδιος ο Αντώνης Πελεκάνος. Την ενορχήστρωση επιμελήθηκε ο συνθέτης και συμμετέχουν οι μουσικοί: Κώστας Σκορδίλης (πιάνο), Νίκος Καραγιάννης (βιολί), Λάζαρος Μουζίδης (μπουζούκι), Χρήστος Λιακόπουλος (μπάσο), Δημήτρης Ξενάκης (ακουστική κιθάρα), Αντώνης Πελεκάνος (κλασική κιθάρα), Νώντας Μανωλάκος (κρουστά). 

(c) LP | Ορφεύς / Ανεξάρτητη παραγωγή | 1985 | Πηγή: d58

Δεν υπάρχουν σχόλια: