Δευτέρα 20 Μαΐου 2024

Μαρινέλλα: Μικρό πορτρέτο (1964-1978)

Στις 20 Μαΐου 1938, πριν από 86 ακριβώς χρόνια, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη η Μαρινέλλα, κατά κόσμον Κυριακή Παπαδοπούλου, η οποία αναδείχθηκε στη "μεγάλη κυρία" του ελληνικού τραγουδιού με μια μυθική καριέρα που κρατάει ήδη πάνω από έξι δεκαετίες, αφού ουσιαστικά ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί! Στη μακρά αυτή διαδρομή η μεγάλη ερμηνεύτρια πέρασε από χίλια κύματα μέχρι να καταφέρει να εδραιώσει την παρουσία της στο χώρο, μιας και στα πρώτα χρόνια της, από το 1957 που βρέθηκε δίπλα στον Στέλιο Καζαντζίδη και συμπορεύτηκε μαζί του ως τα μέσα της επόμενης δεκαετίας, ήταν αναγκασμένη να παραμένει στη σκιά του μεγάλου βάρδου ως δεύτερη φωνή. Η καλύτερη στιγμή αυτής της πρώιμης φάσης ήταν η συμμετοχή της στα τραγούδια της "Πολιτείας" (1960-61) του Μίκη Θεοδωράκη, του οποίου μάλιστα μερικά χρόνια αργότερα ευτύχησε να ερμηνεύσει σε δεύτερη εκτέλεση ολόκληρο τον κύκλο "Λιποτάκτες"
Μόλις το 1964 με τον εμβληματικό κύκλο "Καταχνιά" ο Χρήστος Λεοντής της έδωσε την ευκαιρία να ερμηνεύσει τα πρώτα σόλο τραγούδια της, ενώ από το 1966 που χώρισαν οι δρόμοι της από τον Καζαντζίδη άνοιξε πλέον διάπλατα η λεωφόρος της προσωπικής της καριέρας με τραγούδια του Απόστολου Καλδάρα, του Μπάμπη Μπακάλη, του Γιώργου Κατσαρού, του Χρήστου Λεοντή, του Γιάννη Μαρκόπουλου, του Μίμη Πλέσσα και του Άγγελου Σέμπου. Αμέσως μετά η συνάντησή της με τον Γιώργο Ζαμπέτα αποτέλεσε τον πρώτο μεγάλο σταθμό της καριέρας της και απέφερε τον πρώτο προσωπικό της δίσκο με τίτλο "Σταλιά σταλιά" (1968) με το ομώνυμο τραγούδι να της χαρίζει μια τεράστια επιτυχία και να την εδραιώνει πλέον οριστικά στην κορυφή του ελληνικού πενταγράμμου.
Η συνέχεια ήταν θριαμβευτική με αλλεπάλληλες επιτυχίες στο ενεργητικό της μέσα από μια ευρεία γκάμα συνεργασιών, όπως: Γιώργος Ζαμπέτας, Μίμης Πλέσσας, Νάκης Πετρίδης, Γιώργος Κατσαρός, Θόδωρος Δερβενιώτης, Γιάννης Σπανός, Άκης Πάνου, Τόλης Βοσκόπουλος και άλλοι. Το 1974 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην πρώτη της συμμετοχή στο διεθνή διαγωνισμό της Eurovision με το τραγούδι του Γιώργου Κατσαρού "Κρασί, θάλασσα και τ' αγόρι μου", ενώ το 1976 υπήρξε το αποκορύφωμα ολόκληρης της καριέρας της με τη συμμετοχή της στο "Ρεσιτάλ" πλάι στον Κώστα Χατζή, μια ζωντανή εμφάνιση στη μπουάτ Σκορπιός της Πλάκας που αποτυπώθηκε στο βινύλιο, για να προκύψει έτσι μία από τις εμπορικότερες δισκογραφικές εκδόσεις από καταβολής ελληνικής δισκογραφίας! Ακολούθησε μια πολύ πετυχημένη επίσης συνεργασία με τον Γιώργο Χατζηνάσιο ("Η Μαρινέλλα του σήμερα...", 1978) και φυσικά πάμπολλες άλλες επιτυχίες τα επόμενα χρόνια με ποικίλες συνεργασίες (Κώστας Χατζής, Γιώργος Χατζηνάσιος, Αντώνης Στεφανίδης, Αλέξης Παπαδημητρίου, Τάκης Μουσαφίρης, Χρήστος Νικολόπουλος, Σπύρος Παπαβασιλείου, Βασίλης Δημητρίου, Σταμάτης Κραουνάκης, Στέφανος Κορκολής, Νίκος Αντύπας, Γιώργος Θεοφάνους κ.ά.), παράλληλα με τις εντυπωσιακές ζωντανές της εμφανίσεις σε μεγάλους μουσικούς χώρους που δεν έπαψε να παρουσιάζει ακόμη και μέχρι πρόσφατα.
Προφανώς και είναι εξαιρετικά δύσκολο να κλείσει κανείς σε μια ανθολογία όλη αυτή τη μνημειώδη καριέρα, οπότε αναγκαστικά περιορίζεται σε κάποιες στιγμές που ίσως ξεχωρίζουν λίγο παραπάνω επιστρατεύοντας αναπόφευκτα και το υποκειμενικό του κριτήριο. Μ' αυτή τη λογική λοιπόν συνέθεσα ένα "Μικρό πορτρέτο" της μεγάλης ερμηνεύτριας με 24 χαρακτηριστικές στιγμές της καριέρας της εντοπίζοντας το ενδιαφέρον μου στη γόνιμη περίοδο 1964-1978, όταν και ηχογράφησε το πιο ποιοτικό της ρεπερτόριο. Η επιλογή των συγκεκριμένων τραγουδιών, παρά το υποκειμενικό της κριτήριο, είχε ως βασική αρχή την αντιπροσωπευτική παρουσία των βασικότερων συνθετών που τροφοδότησαν αυτό το ρεπερτόριο. Έτσι λοιπόν έχουν επιλεγεί τραγούδια των Χρήστου Λεοντή, Γιώργου Κατσαρού, Γιώργου Ζαμπέτα, Μίμη Πλέσσα, Νάκη Πετρίδη, Βαγγέλη Πιτσιλαδή, Άκη Πάνου, Γιάννη Σπανού, Κώστα Χατζή και Γιώργου Χατζηνάσιου, όλα αγαπημένα και διαχρονικά.


(c) CD Collection | Minos/Margophone, Philips | 1964-1978 | Πηγή: d58

1 σχόλιο:

Dimitris Dimitriou είπε...

[ολόκληρο τον κύκλο "Λιποτάκτες". ]
Λυκαβηττός 1966.Δεν δισκογραφήθηκε η συναυλία αυτή. Κρίμα.
Υπάρχει άραγε ηχογραφημένη; Δύσκολο. Η κασέτα δεν είχε βγει
και το μαγνητόφωνο ήταν ογκώδες για να κουβαληθεί εκεί πάνω.
Μνήμες.....