Μετά την πρώτη ολοκληρωμένη δισκογραφική του εργασία στη Lyra το 1964 με το σημαντικό έργο "Ερωτόκριτος" ο συνθέτης Νίκος Μαμαγκάκης συνεχίζει πολύ παραγωγικά τη συνεργασία του με τη συγκεκριμένη εταιρία καταθέτοντας εκεί τον κύριο κορμό του συνθετικού του έργου για τις επόμενες δεκαετίες, πριν αποφασίσει να πάρει ο ίδιος στα χέρια του την τύχη του έργου του δημιουργώντας την εταιρία Ιδαία στα τελευταία χρόνια της ζωής του. Το 1966 λοιπόν συνέθεσε το υπέροχο κινηματογραφικό soundtrack "Η εκδρομή", ενώ το 1967 μας έδωσε μια νέα άποψη του "Ερωτόκριτου" σε οργανική εκδοχή με τίτλο "Δυο κρητικές σουίτες: Το Αρκάδι-Ο Ερωτόκριτος". Και φτάνουμε στα 1968, στον δεύτερο μεγάλο σταθμό της συνθετικής του πορείας.
Πρέπει να επισημάνω ότι ο Νίκος Μαμαγκάκης έχει αφιερώσει το μεγαλύτερο μέρος του πολυσύνθετου έργου του στη μελοποίηση εκλεκτών κειμένων της λογοτεχνίας μας διατρέχοντας με άνεση όλο το φάσμα ποιητικής δημιουργίας από την αρχαιότητα (Σαπφώ) μέχρι τη μεσαιωνική και κρητική παράδοση (Ερωτόκριτος, Ερωφίλη κ.ά.) φτάνοντας μέχρι τους μεγάλους ποιητές της γενιάς του '30 και τους σύγχρονους δημιουργούς.
Ανάμεσα στους ποιητές που τίμησε με την αδρή μελοποιητική του προσέγγιση συγκαταλέγονται και δημιουργοί δύσκολοι, προπάντων αυτοί που υπηρέτησαν πρωτοποριακά ρεύματα, όπως ο υπερρεαλιστής ποιητής και ζωγράφος Νίκος Εγγονόπουλος (1910-1985). Το εμβληματικό έργο "Μπολιβάρ" γράφτηκε στα σκοτεινά χρόνια της ναζιστικής κυριαρχίας (1942) και δισκογραφήθηκε για τη Lyra σε μιαν άλλη δύσκολη εποχή (1968). Η πολυσημία των ποιητικών συμβόλων κατάφερε να διαπεράσει τους ασφυκτικούς ελέγχους της λογοκρισίας και να αποκτήσει ένα φανατικό κοινό στα χρόνια της Eπταετίας. Η εκφραστική και ηχηρή ερμηνεία του Γιώργου Ζωγράφου ταυτίστηκε με το συγκεκριμένο έργο, το οποίο δικαιωματικά καταχωρίστηκε στα πλέον κλασικά της νεότερης μουσικογραφίας μας.
Μορφολογικά το έργο μοιράζεται σε οργανικά και φωνητικά μέρη σε αλληλοδιαδοχική σειρά. Τα οργανικά συνδετικά μέρη αποτελούν θεματικές παραλλαγές για διαφορετικά όργανα (φλάουτο, βιολοντσέλλο, κιθάρα, λαούτο) και μοιάζουν με παρεμβάσεις που προσπαθούν να καταλαγιάσουν την ορμητικότητα του μελοποιημένου λόγου.
Το έργο σε νέα επεξεργασία δισκογραφήθηκε εκ νέου το 2006 για την Ιδαία και μάλιστα σε διπλή εκδοχή, μία ελληνόγλωσση με ερμηνευτή τον Τάση Χριστογιαννόπουλο και μία (εξαιρετικά ενδιαφέρουσα) ισπανόγλωσση με τον Άλκη Κόλλια!
(c) Lyra | 1968 | πηγή: d58
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου