Δευτέρα 2 Μαρτίου 2020

Ο Κώστας Νικολάου μελοποιεί Γεώργιο Βιζυηνό (2016)

Μια πολύ ενδιαφέρουσα ανεξάρτητη ηχογράφηση ήρθε στα χέρια μου πρόσφατα σε μορφή demo ψηφιακού δίσκου που δημιουργήθηκε το 2016 από δύο νέους καλλιτέχνες και ζευγάρι στη ζωή: Τον Κώστα Νικολάου και την Ελένη Πασσά. Οι δυο τους μας συστήνονται ως Ακροβάτες και μας παρουσιάζουν έναν κύκλο μελοποιημένων ποιημάτων του Γεώργιου Βιζυηνού (1849-1896), σημαντικού εκπροσώπου της παλιάς Αθηναϊκής Σχολής, του οποίου αρκετές φορές στο παρελθόν έχουν μελοποιηθεί ποιήματα από συνθέτες, όπως ο Γιάννης Σπανός, ο Νότης Μαυρουδής και ο Νίκος Ξυδάκης.
Τίτλος της εργασίας: "Το δάκρυ της αμπέλου". Περιλαμβάνει δεκατέσσερα μελοποιημένα ποιήματα σε μουσική του Κώστα Νικολάου, τα οποία ερμηνεύει ο ίδιος με την κιθάρα του, ενώ τον συνοδεύει η Ελένη Πασσά. Η μελοποίηση είναι απλή και άκρως μελωδική, αντλώντας την έμπνευσή της από ποικίλα μουσικά ιδιώματα του τόπου μας. 
Δύο από τα μελοποιημένα ποιήματα ("Αποχωρισμός", "Το όνειρο") μας είναι πολύ οικεία από τις υπέροχες μελοποιήσεις που μας είχε χαρίσει πολύ παλιά ο Γιάννης Σπανός στις δύο πρώτες του "Ανθολογίες". Η τωρινή τους εκδοχή αντιμετωπίζει εντελώς αποστασιοποιμένα τα δυο αυτά ποιήματα, χωρίς καμία απολύτως αναφορά στις πρώτες τους μελοποιήσεις. Το αποτέλεσμα είναι πολύ καλό, αν και προσωπικά ξεχώρισα το τραγούδι "Το αποπλανηθέν πτηνόν"

Πληροφοριακά πρέπει να αναφέρω ότι οι δυο νέοι καλλιτέχνες παρουσίασαν τη δουλειά τους αυτή σε μια μουσικοθεατρική παράσταση στο Συνεργατικό Καφενείο της Ακαδημίας Πλάτωνος. Άλλωστε και οι δυο προέρχονται από το χώρο του θεάματος, καθώς ο Κώστας Νικολάου ξεκίνησε ως κινηματογραφιστής και φωτογράφος, ενώ η Ελένη Πασσά από το θέατρο.

(c) Demo CD | Kostas Nikolaou | 2016 | πηγή: Νίκος/d58

1 σχόλιο:

ΝΚ-Α2 είπε...

Αγαπητέ Δισκοβόλε,ευχαριστώ για την ανάρτηση και για την προσοχή,τη γνώση και την ευαισθησία με την οποία ακούσατε αυτή τη μελοποίηση.
Συγχαρητήρια για την εργασία που κάνετε πάνω στην ιστορία της ελληνικής μουσικής.
Με εκτίμηση.
Κώστας Νικολάου,εκ μέρους των Ακροβατών.