Στη μεταφορά αρχαίων θεμάτων και μύθων στο πλαίσιο της σύγχρονης τέχνης, ιδιαίτερα όπου η μουσική καλείται να παίξει ένα σημαντικό ρόλο, θα βρούμε τους πιο υπεύθυνους συνθέτες να παίρνουν πολλές διαφορετικές στάσεις. 0 Μαμαγκάκης αντιμετωπίζει εδώ πρωτότυπα και κομψά το δύσκολο αυτό πρόβλημα. Χρησιμοποιεί κυρίως μουσική για μαγνητοταινία, που βασίζεται σε μετασχηματισμένους ήχους οργάνων ή φωνών. Εισάγει όμως επίσης και μερικά απ' τ' αγαπημένα του ελληνικά λαϊκά όργανα (κρητική λύρα, σαντούρι κ.λπ.), είτε με ελαφρά μόνο αλλοιωμένους ήχους (άρα εντελώς αναγνωρίσιμους) είτε με πιο έντονα παραμορφωμένους ήχους (που επομένως μόλις μπορούν να ταυτιστούν), πάντα σε συνδυασμό με την «ηλεκτρονική» μουσική του. Έτσι το ηλεκτρονικό αυτό μέσο, αφηρημένο κι απόκοσμο, δημιουργεί ένα αίσθημα παραδοξότητας, αποστάσεως, αναμονής, αλλά και παραζάλης, ακόμη κι εξάρσεως στα κατάλληλα σημεία, ενώ η ανάλαφρη μετασχηματισμένη φολκλοριστική πινελιά, που μόλις αναγνωρίζεται, δημιουργεί μιαν αμυδρή, υποσυνείδητη σύνδεση με «ελληνικά» πρότυπα, και με την ηθελημένη παραμόρφωσή τους δημιουργεί την εντύπωση της αρχαιότητας, θα μπορούσε κάποιος να πει. Συχνά, τη μουσική του την κρατά σ' ένα χαμηλό δυναμικό επίπεδο, πιανίσιμο ή και λιγότερο, με ανεπαίσθητες εσωτερικές μεταλλαγές που δημιουργούν ένα αίσθημα αμφιβολίας, αοριστίας, ακόμη κι ένα είδος «προλόγου στην έκσταση». Αλλού βρίσκουμε γρήγορες αντιθετικές κινήσεις σαν απότομες βουνοπλαγιές, αλλού σύννεφα στικτών ήχων που εναλλάσσονται με το κύριο ηχητικό υπόστρωμα και το ζωντανεύουν δίνοντάς του την ποικιλία και την προσωπικότητα του. Στο Θρήνο για τον Πενθέα, για παράδειγμα, ένα τέτοιο παρατεταμένο ηλεκτρονικό continuum στο πιανίσιμο, που τονίζεται από περισσότερο ή λιγότερο ακανόνιστες διαστίξεις των ελαφρά μετασχηματισμένων λαϊκών οργάνων, ανεβαίνει βαθμιαία σ' ένα συγκρατημένο κορύφωμα, όπου προστίθεται ένα σύμπλοκο μείγμα παραμορφωμένων φωνών, που θα καταλήξει να σβήσει πάλι στην παράξενη αρχική παραζάλη, που είχε δημιουργήσει έναν απόκοσμο, μισοπραγματικό, νεφελώδη, συγκλονιστικά ονειρικό κόσμο. Ένας παράξενος ηχητικός κόσμος, αφηρημένος ή ονειρικός, διαποτίζει το έργο αυτό και βοηθά τον ακροατή να μεταφερθεί μακριά, ίσως πιο κοντά στην αρχαιότητα.
(c) CD | Lyra | 1969 (2009) | Πηγή: d58
4 σχόλια:
https://mega.nz/folder/EfxWya6Y#RCwCbH8NTJWPpdRFnS690w
Ο παραπάνω σύνδεσμος περιέχει τα βασικά εξώφυλλα του βινυλίου σε καλή ανάλυση.
Νίκο, ευχαριστώ πολύ!
Εγώ σας ευχαριστώ πολύ !!
Δυστυχώς ο σύνδεσμος δεν λειτουργεί πια, θα εκτιμούσα ένα re-upload, ευχαριστώ
Δημοσίευση σχολίου