Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης (1922-2005) ανήκει δικαιωματικά στο πάνθεον των κορυφαίων μορφών του λαϊκού μας τραγουδιού έχοντας διανύσει με επιτυχία όλες τις φάσεις του τραγουδιού από την όψιμη εποχή του ρεμπέτικου (πρωτοεμφανίστηκε στη δισκογραφία το 1949) και την περίοδο του κλασικού λαϊκού τραγουδιού (δεκαετίες '50 και '60), ως την ακμή του λεγόμενου "έντεχνου" τραγουδιού (κυρίως πλάι στον Μίκη Θεοδωράκη και τον Σταύρο Ξαρχάκο) καταλήγοντας στην πιο προσωπική του φάση στα χρόνια της Επταετίας που ωστόσο επιβραβεύτηκε με αμέτρητες εμπορικές επιτυχίες.
Παρόλο που στη δεκαετία του '50 ως ερμηνευτής ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης δεν ανήκε άκόμη στην πρώτη γραμμή των πρωταγωνιστών του ελληνικού πενταγράμμου, όπως ένας Καζαντζίδης ή ένας Γαβαλάς, είχε ήδη αρχίσει να δείχνει τους διαφορετικούς προσανατολισμούς του συνεργαζόμενος νωρίς νωρίς με τον Μάνο Χατζιδάκι, λίγο πριν βρεθεί δίπλα στο μεγάλο λαϊκό δημιουργό Βασίλη Τσιτσάνη (1915-1984), πράγμα που επίσημα συνέβη το 1956 με το τραγούδι "Μ' έβαλες στο μαυροπίνακα". Η συνάντηση αυτή θα μακροημερεύσει και θα κρατήσει μέχρι και τη δεκαετία του '70 με πάμπολλες ηχογραφήσεις σε πρώτη ή δεύτερη εκτέλεση, ιδιαίτερα στα πρώτα χρόνια του '60, όταν ο Τσιτσάνης (και οι άλλοι ρεμπέτες) άρχισαν να επανηχογραφούν τα τραγούδια τους με τα καινούργια τεχνικά μέσα ηχοληψίας.
Αντλώντας υλικό απ' όλο αυτό το πλούσιο ρεπερτόριο η ΕΜΙ φρόντισε το 1986 να μας προσφέρει μια πολύ ενδιαφέρουσα σειρά δίσκων με γενικό τίτλο "Ο μουσικός θησαυρός της Columbia" υπό την επιμέλεια του Δημήτρη Ράνιου. Ένας από τους δίσκους αυτής της σειράς με τίτλο "Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης τραγουδά Βασίλη Τσιτσάνη" αποτυπώνει με σχετική πληρότητα τις πρωτότυπες συνθέσεις του Τσιτσάνη που ερμήνευσε ο Μπιθικώτσης, συνολικά δεκαέξι ηχογραφήσεις από την περίοδο 1956-1970. Ο ερμηνευτής συνοδεύεται στις δεύτερες φωνές από τον συνθέτη, τη Γιώτα Λύδια, την Πόλυ Πάνου, την Άννα Χρυσάφη, τον Αντώνη Ρεπάνη, τη Χαρούλα Λαμπράκη, τη Βούλα Γκίκα και άλλους. Στα μπουζούκια εμφανίζονται διάφοροι σολίστες ανά εποχή, όπως ο Μανώλης Χιώτης, ο Γιάννης Καραμπεσίνης, ο Στέλιος Μακρυδάκης, ο Κώστας Παπαδόπουλος, ο Λάκης Καρνέζης και φυσικά ο ίδιος ο Τσιτσάνης. Στις παλιότερες ηχογραφήσεις συμμετέχει παίζοντας πιάνο ή ακορντεόν η πιστή συνεργάτιδα του συνθέτη Ευαγγελία Μαργαρώνη, ενώ σε κάποιες νεότερες παίζει ακορντεόν ο Γιώργος Κοινούσης. Δύο από τις ηχογραφήσεις ("Όταν συμβεί στα πέριξ", "Κλαμένη ήρθες μια βραδιά") παρέμεναν ανέκδοτες και κυκλοφορούν μ' αυτό το δίσκο για πρώτη φορά.
Ειδικής μνείας αξίζει το ιδιαίτερο τραγούδι "Πολιορκία" (1964) αφιερωμένο στον αγώνα της Κύπρου, ένα τραγούδι που αποκαλύπτει μια λανθάνουσα θεοδωρακική επιρροή του συνθέτη που πιθανότατα οφείλεται στη στενή συμπόρευση εκείνη την εποχή του Μπιθικώτση με τον Μίκη Θεοδωράκη! Το τραγούδι αυτό ακούστηκε στην ταινία του Ερρίκου Θαλασσινού "Φεύγω με πίκρα στα ξένα", παραγωγής 1964, όπου μάλιστα εμφανίζεται ο ίδιος ο Τσιτσάνης να το "προλογίζει" καθοδηγώντας την ορχήστρα του.
(c) LP | EMI | 1986 | Πηγή: Κώστας, Αντώνης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου