Ο Antonio Vivaldi (1678-1741) υπήρξε αναμφισβήτητα η κορυφαία μουσική προσωπικότητα που ανέδειξε το ιταλικό Μπαρόκ κι ένας από τους δημοφιλέστερους συνθέτες συνολικά της λόγιας μουσικής που άσκησε τεράστια επιρροή στους συγχρόνους του, ακόμη και στον μέγα J. S. Bach, αν και μετά το θάνατό του για μεγάλο χρονικό διάστημα η φήμη του έσβησε, ώσπου αναζωπυρώθηκε το ενδιαφέρον του μουσικόφιλου κοινού στις αρχές του 20ου αιώνα κι έκτοτε συγκαταλέγεται στους περισσότερο ηχογραφημένους συνθέτες όλων των εποχών με ναυαρχίδα φυσικά τις περίφημες "Τέσσερις Εποχές" του.
Ο Βιβάλντι έγραψε γύρω στα 400 κοντσέρτα για βιολί ή άλλους οργανικούς συνδυασμούς καλύπτοντας όλο το φάσμα της οργανικής μουσικής για έγχορδα ή πνευστά όργανα. Στο τεράστιο αυτό έργο περιλαμβάνονται ομάδες συνθέσεων που έχουν κοινό θεματικό άξονα ή βασίζονται σε συνδυασμούς οργάνων, όπως τα λεγόμενα "επώνυμα" κοντσέρτα ή μεγάλες σειρές κοντσέρτων για φλάουτο ή φαγκότο ή βιολοντσέλο ή βιόλα ντ' αμόρε κλπ. Ανάμεσά τους υπάρχουν και τα λεγόμενα Κοντσέρτα με πολλά όργανα (con molti stromenti), τα οποία συνδυάζουν με συναρπαστικές ηχοχρωματικές και ρυθμικές αναπτύξεις πολλά και ετερόκλητα όργανα (έγχορδα και ξύλινα πνευστά).
Το 1971 η Philips στο πλαίσιο της θαυμάσιας σειράς "Ζωντανό Μπαρόκ" παρουσίασε ένα υπέροχο άλμπουμ με τέσσερα Concerti con molti stromenti του Βιβάλντι στην αναθεωρημένη τους γραφή από τον Ελβετό μουσικολόγο Franz Giegling που διηύθυνε ο σημαντικός Ιταλός μαέστρος, μουσικός παραγωγός και μουσικολόγος Vittorio Negri.
Συγκεκριμένα, περιλαμβάνονται τα εξής κοντσέρτα:
α) Κοντσέρτο R.577 ("Για την Ορχήστρα της Δρέσδης") για βιολί, 2 φλάουτα, 2 όμποε, 2 φαγκότα, έγχορδα και continuo,
β) Κοντσέρτο R.556 ("Για τη γιορτή του Αγίου Λαυρεντίου") για 2 βιολιά, 2 φλάουτα, 2 όμποε, 2 κλαρινέτα, φαγκότο, έγχορδα και continuo,
γ) Κοντσέρτο R.576 ("Για την Αυτού Βασιλική Υψηλότητα τον Δούκα της Σαξονίας") για βιολί, 3 όμποε, 2 φλάουτα, φαγκότο, έγχορδα και continuo,
δ) Κοντσέρτο R.558 ("Με πολλά όργανα") για 2 φλάουτα, 2 θεόρβες, 2 μαντολίνα, 2 σαλμό, 2 βιολιά, βιολοντσέλο, έγχορδα και continuo.
Όλα τα κοντσέρτα αναπτύσσονται σε τρία μέρη με εναλλασσόμενη ρυθμική αγωγή (γοργό, αργό, γοργό). Στην εκτέλεση των έργων συμμετέχουν μέλη της ιστορικής Κρατικής Ορχήστρας της Δρέσδης.
(c) LP | Philips | 1971 | Πηγή: d58
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου