Ο τόσο αδόκητος θάνατος του σπουδαίου συνθέτη Νότη Μαυρουδή με το ξεκίνημα της καινούργιας χρονιάς εχει να πυροδοτήσει αλλεπάλληλα δημοσιεύματα και αναλύσεις για τη ζωή και το έργο του δημιουργώντας μια χαριτωμένη ψευδαίσθηση ότι ο υπέροχος αυτός δημιουργός ήταν πράγματι τόσο γνωστός και δημοφιλής στο ευρύ κοινό. Δυστυχώς αυτό δεν είναι αλήθεια. Το ευρύ κοινό τρέφεται με πολύ πιο ευτελή υλικά κι ένας τέτοιος δημιουργός μάλλον του προξενούσε δυσανεξία! Αμφιβάλλω δηλαδή αν ένας μέσος ακροατής θα ήταν σε θέση να αναφέρει έστω κι έναν τίτλο κάποιου από τα εκατοντάδες τραγούδια του που ωστόσο εξακολουθούν να ακούγονται εδώ και δεκαετίες! Αν το πάρουμε ανάποδα βέβαια, παραθέτοντας δηλαδή κάποιες δεκάδες τίτλους τραγουδιών του, σίγουρα θα ήταν γνωστοί στους περισσότερους (ποιος δεν έχει ακούσει το "Άκρη δεν έχει ο ουρανός" ή το "Πρωινό τσιγάρο";), αλλά αμφιβάλλω αν θα βρίσκονταν πολλοί που θα τους συνέδεαν με τον Μαυρουδή!
Και βέβαια η δουλειά του συνθέτη στα εξ ορισμού αντιεμπορικά πεδία της μουσικής για τον κινηματογράφο και το θέατρο παραμένει άγνωστη κι εν πολλοίς ανέκδοτη. Μόνο η κινηματογραφική του δουλειά για την ταινία "Δάφνις και Χλόη 66" (1966) εκδόθηκε σε δίσκο (που σήμερα πια είναι δυσεύρετος), καθώς και δύο νεότερες θεατρικές δουλειές του, μία για την παιδική παράσταση "Όλιβερ Τουίστ" από τον Θίασο '81 (κυκλοφόρησε σε δίσκο το 1997), καθώς και μία θαυμάσια μουσική επένδυση της τραγωδίας του Ευριπίδη "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" που ανέβηκε το 1998.
Οι δίσκοι "Δάφνις και Χλόη 66" (1966) και "Όλιβερ Τουίστ" (1997) ήδη έχουν παρουσιαστεί στον Δισκοβόλο. Δυο λόγια παραπάνω λοιπόν και για την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" αξίζει να πούμε. Η τραγωδία αυτή ανήκει στα μείζονα έργα του Ευριπίδη και γράφτηκε τη χρονιά του θανάτου του (406 π.Χ.), αλλά ανέβηκε στο θέατρο την επόμενη χρονιά από τον γιο ή ανεψιό του (με το ίδιο όνομα) αποσπώντας μάλιστα το πρώτο βραβείο. Δημοφιλέστατο έργο διαχρονικά με πάμπολλες σκηνικές παρουσιάσεις τα νεότερα χρόνια, μεταξύ των οποίων κι αυτή του 1998 από τον θίασο Θυμέλη που έδωσε την αφορμή στον Νότη Μαυρουδή να δοκιμάσει τις δυνάμεις του και σ' αυτό το πεδίο. Εδώ ο συνθέτης αναγκάζεται να αφήσει στην άκρη την αγαπημένη του κιθάρα και να μας δώσει μια σειρά από ρυθμικά και χορευτικά οργανικά θέματα τελετουργικού χαρακτήρα με παραδοσιακούς χρωματισμούς, όπως επιβάλλει η σκηνική δράση. Το έργο διαθέτει ένα μουσικό πληθωρισμό που δεν συνηθίζει ο δημιουργός και απλώνεται σε δεκαεπτά θέματα με πρόλογο και επίλογο, ενώ παρεμβάλλονται και τρία τραγούδια ("Ερωτικό", "Ο γάμος του Πηλέα", "Ύμνος στην Άρτεμη") που ερμηνεύει η ηθοποιός Πελαγία Μουρούζη με χορωδιακή συνοδεία.
(c) CD | Eros Music | 1998 | Πηγή: d58
2 σχόλια:
Γνωρίζουμε ποιος έκανε τη μετάφραση στα νέα ελληνικά;
Δεν το γνωρίζω δυστυχώς.
Δημοσίευση σχολίου