Αλλά ας πούμε και δυο λόγια για τον σπουδαίο ποιητή Κώστα Καρυωτάκη (1896-1928), τον μεγάλο αυτόχειρα της λογοτεχνίας μας. Γεννήθηκε στην Τρίπολη το 1896. Ο πατέρας του ήταν νομομηχανικός, πράγμα που τον υποχρέωνε σε συνεχείς μετακινήσεις για τις ανάγκες της υπηρεσίας. Έτσι ο ποιητής πέρασε τα μαθητικά του χρόνια διαδοχικά στη Λευκάδα, το Αργοστόλι, τη Λάρισα, την Καλαμάτα, την Πάτρα και την Αθήνα, ενώ τέλειωσε το Γυμνάσιο στα Χανιά. Είχε ασθενική εμφάνιση, αλλά μεγάλη εσωτερική διάθεση για μόρφωση και μια ιδιαίτερη έφεση στις ξένες γλώσσες. Τα πρώτα του πονήματα φιλοξενήθηκαν από λαϊκά έντυπα του καιρού (Ελλάς, Παρνασσός, Παιδικός Αστήρ). Το 1913 γράφτηκε στη Νομική Σχολή, ενώ παράλληλα δημοσίευε ποιήματα και μεταφράσεις. Η πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο "Ο πόνος του ανθρώπου και των πραγμάτων" δημοσιεύτηκε το 1919, αλλά πέρασε σχεδόν απαρατήρητη. Η απογοήτευσή του από την υποδοχή της πρώτης του σύνθεσης εκφράστηκε με τον τίτλο της επόμενης, τα "Νηπενθή" (1921). Η τρίτη και τελευταία ποιητική του συλλογή ήταν τα "Ελεγεία και Σάτιρες" (1927). Τελειώνοντας τη Νομική εγγράφηκε στη Φιλοσοφική Σχολή. Ήδη από το 1921 έχει διοριστεί ως υπουργικός γραμματέας στη Θεσσαλονίκη, ενώ στα επόμενα χρόνια θα μετακινείται συνεχώς σε διάφορες περιοχές (Σύρος, Άρτα κλπ.). Στη Νομαρχία Αττικής γνώρισε τη Μαρία Πολυδούρη, η οποία τον ερωτεύτηκε με πάθος και του ζήτησε να παντρευτούν, χωρίς αποτέλεσμα. Ακολούθησε ένα ταξίδι στο Παρίσι και στη συνέχεια η απόσπασή του στην Πρέβεζα. Ένα μήνα μόλις αργότερα αποπειράθηκε ανεπιτυχώς να αυτοκτονήσει πέφτοντας στη θάλασσα. Την επόμενη μέρα αγόρασε ένα πιστόλι και, αφού ξάπλωσε κάτω από έναν ευκάλυπτο, αυτοπυροβολήθηκε. Ήταν μόλις 32 χρονών.
Ο Καρυωτάκης ανήκει στην πρώτη γενιά του μεσοπολέμου (γενιά του '20), τη γενιά της ηττοπάθειας και του ακραίου πεσιμισμού (Πολυδούρη, Λαπαθιώτης κ.ά.). Ήταν ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στη γενιά του Καβάφη, του Σικελιανού και του Βάρναλη με τη γενιά του '30 (Σεφέρης, Ρίτσος, Ελύτης). Ο μελετητής του Καρυωτάκη, καθηγητής Γιώργος Σαββίδης, βρίσκει ότι η επίδρασή του σε ποιητές, όπως ο Σεφέρης κι ο Ρίτσος, αν και λανθάνουσα, ήταν σημαντική. Γενικότερα φαίνεται ότι η νεότερη ποίηση επηρεάστηκε σε αξιοσημείωτο βαθμό από την ποίησή του.
(c) CD | ΑΝΑΤΟΛΗ | 1994 | Πηγή: d58
1 σχόλιο:
Να μια περίπτωση συνθέτη όπου βρίσκει εφαρμογή το γνωμικό "Καλύτερα να αναρωτιούνται γιατί δεν δισκογραφείς παρά να αναρωτιούνται γιατί δισκογραφείς..."
Δημοσίευση σχολίου