Τρίτη 22 Δεκεμβρίου 2020

Βαγγέλης Παπαναθασίου, Ειρήνη Παπά: Ωδές (1980)

Περνάμε τώρα σε μια εμβληματική συνεργασία δύο διάσημων Ελλήνων καλλιτεχνών: Μιας ηθοποιού με παγκόσμια καταξίωση και πάμπολλες συμμετοχές σε διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές είτε στην Αμερική (την πρωτοείδαμε το 1956 πλάι στον σπουδαίο Τζέιμς Κάγκνεϊ στο έγχρωμο γουέστερν "Tribute to a Bad Man" να ψιθυρίζει μάλιστα στα ελληνικά έναν δημοτικό σκοπό!), είτε ακόμη νωρίτερα στην Ελλάδα και στην Ευρώπη (Ιταλία, Αγγλία, Γαλλία). Και ενός μουσικού με τον ολιστική εκδοχή του όρου που ξεκίνησε μέσα από τα ποπ σχήματα της δεκαετίας του '60 (Forminx), ηγήθηκε στη συνέχεια του κλασικού ροκ-φολκ σχήματος Afrodite's Child, για να κατακτήσει την καθολική αναγνώριση ως κορυφαίος δημιουργός στο πεδίο της ηλεκτρονικής μουσικής, αλλά και της μουσικής για τον κινηματογράφο κερδίζοντας ακόμη και το αντίστοιχο oscar για την ταινία "Chariots of Fire" (1981)!
Αναφέρομαι προφανώς στη μεγάλη Ελληνίδα ηθοποιό Ειρήνη Παπά (γενν. 1926 ή 1929), κατά κόσμον Ειρήνη Λελέκου, και στον συνθέτη Βαγγέλη Παπαθανασίου (γενν. 1943), γνωστό διεθνώς και ως Vangelis. Οι δυο τους είχαν ήδη το 1971 μια μικρή συνεργασία στο δίσκο "666", αλλά η πρώτη ολοκληρωμένη τους ηχογράφηση πραγματοποιήθηκε το 1978 στο Λονδίνο και περιλαμβάνει υλικό παρμένο από τη μακραίωνη ελληνική παράδοση του δημοτικού τραγουδιού. Ο τίτλος της δουλειάς είναι "Ωδές" και η κυκλοφορία του δίσκου πραγματοποιήθηκε το 1980 από την Polydor.
Το έργο απαρτίζεται από οκτώ συνολικά μέρη, από τα οποία τα έξι αποτελούν μια τολμηρή διασκευή δημοτικών τραγουδιών από τον συνθέτη σε εναρμόνιση για μεγάλη ορχήστρα που ωστόσο αναβλύζει ως πηγαίο νάμα μέσα από τη μαγική ηλεκτρονική κονσόλα του ίδιου προσδίδοντας έτσι στα τραγούδια μια εντελώς καινούργια οπτική που τους εξασφάλισε τη δυνατότητα να ταξιδέψουν ως τα πέρατα του κόσμου! 
Ο δίσκος περιλαμβάνει επίσης και δύο πρωτότυπες οργανικές συνθέσεις του Παπαθανασίου βασισμένες σε απόηχους δημοτικών τραγουδιών. Η μία μάλιστα ("Χορός της φωτιάς") με την εντυπωσιακή ρυθμική της δυναμική αυτονομήθηκε από το έργο κι έγινε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα μουσικά θέματα του συνθέτη.

Η Ειρήνη Παπά, σε μια εντυπωσιακή αντίστιξη προς τη μεγαλοπρέπεια του ορχηστρικού μανδύα, ερμηνεύει τις μελωδίες με σεμνό και χαμηλόφωνο τονισμό διαμορφώνοντας έτσι μια μυσταγωγική ατμόσφαιρα που δεν μπορεί να αφήσει ασυγκίνητο κανένα ακροατή. Η συνεργασία των δύο σπουδαίων καλλιτεχνών δικαιώθηκε πανηγυρικά και για το λόγο αυτό λίγα χρόνια αργότερα επαναλήφθηκε με υλικό παρμένο αυτή τη φορά από το χώρο της εκκλησιαστικής υμνογραφίας, όπως θα δούμε στην αυριανή μας παρουσίαση...

(c) LP | Polydor | 1980 | Πηγή: d58

Δεν υπάρχουν σχόλια: