Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2020

Βαγγέλης Παπαθανσίου, Ειρήνη Παπά: Ραψωδίες (1986)

Στον απόηχο της πολύ πετυχημένης προηγούμενης συνεργασίας τους με το δίσκο "Ωδές" (1980) έχουμε μια καινούργια συνάντηση των δύο διάσημων Ελλήνων καλλιτεχνών, του Βαγγέλη Παπαθανασίου και της Ειρήνης Παπά, και μάλιστα σε μια εποχή που μεσουρανούσαν και οι δύο στο παγκόσμιο καλλιτεχνικό στερέωμα, ενώ ήδη ο Βαγγέλης είχε τιμηθεί με το όσκαρ μουσικής για την ταινία "Chariots of Fire" (1981) και συνέχισε να συνθέτει μεγάλα soundtrack που τον καθιέρωσαν στους κορυφαίους πλέον δημιουργούς του είδους (Missing, Blade Runner, Antarctica, The Bounty, Wonders of Life)
Το 1986 λοιπόν συναντιούνται πάλι οι δυο τους στο Λονδίνο και ηχογραφούν το άλμπουμ "Ραψωδίες" ακολουθώντας το πνεύμα της προηγούμενης δουλειάς τους. Αυτή τη φορά το υλικό αντλήθηκε από τη θρησκευτική παράδοση, μέσα από τους θησαυρούς της εκκλησιαστικής μας υμνογραφίας, επιλέγοντας μερικούς από τους πλέον αγαπημένους ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας και της Ανάστασης ("Τη Υπερμάχω", "Ω, γλυκύ μου έαρ", "Τον Νυμφώνα Σου βλέπω", "Την ωραιότητα της Παρθενίας Σου", "Χριστός Ανέστη"), τους οποίους επένδυσε με τους μεγαλοπρεπείς ηλεκτρονικούς του ήχους ο συνθέτης και ερμήνευσε με κατανυκτική λιτότητα η μεγάλη ηθοποιός.
Και όπως και στις "Ωδές", έτσι κι εδώ ο Βαγγέλης μας χαρίζει και δύο δικές του πρωτότυπες συνθέσεις πάνω στο ίδιο ηχοχρωματικό αποτύπωμα. Η μία είναι οργανική και είναι αυτή που δίνει τον τίτλο στο έργο, ενώ η άλλη βασίζεται σε αποσπάσματα από το θείο ερωτικό ποίημα "Άσμα Ασμάτων" του Σολομώντα σε ελληνική απόδοση του Λευτέρη Παπαδόπουλου.

Ασφαλώς και αυτή η δουλειά είναι βαρυσήμαντη για την εντελώς διαφορετική διάσταση που αποκτούν οι θεσπέσιοι αυτοί ύμνοι, τους οποίους είχαμε συνηθίσει σε a capella απόδοση, ως είθισται στην ορθόδοξη εκκλησία, χτίζοντας έτσι μια γέφυρα με τη δυτική εκκλησιαστική τελετουργία, όπου η υμνωδία συνοδεύεται από τους ατμοσφαιρικούς ήχους του εκκλησιαστικού οργάνου.

(c) LP | PolyGram | 1986 | Πηγή: d58

Δεν υπάρχουν σχόλια: