Το 1981 ήταν μια ξεχωριστή χρονιά για την ελληνική δισκογραφία με πληθώρα ηχογραφήσεων μεγάλου ενδιαφέροντος. Ήταν η χρονιά που κυκλοφόρησε το "Φράγμα" του Δήμου Μούτση, τα "Σκουριασμένα χείλια" του Σταμάτη Κραουνάκη, το "Πίσω απ' τη βιτρίνα" του Γιώργου Χατζηνάσιου, καθώς και δύο ιδιαίτεροι δίσκοι του Μίκη Θεοδωράκη, το "Ραντάρ" και ο "Επιβάτης".
Φυσικά δεν ήταν μόνο αυτοί οι αξιόλογοι δίσκοι της χρονιάς, αλλά δεν τους ξεχώρισα τυχαία, γιατί όλοι τους έχουν κοινό στιχουργό τον Κώστα Τριπολίτη, ο οποίος είχε εμφανιστεί λίγο νωρίτερα ("Πες μου", 1977), αλλά το 1981 ήταν η χρονιά της ορμητικής του εισβολής στο ελληνικό τραγούδι με όλη αυτή την απίθανη σοδειά και μάλιστα με τόσο διαφορετικούς συνθέτες και ερμηνευτές!
Ας μην ξεχνάμε βέβαια ότι το 1981 ήταν και η χρονιά της περίφημης "αλλαγής" στα πολιτικά πράγματα του τόπου, όταν για πρώτη φορά στη μεταπολίτευση παραμερίζεται η δεξιά και αναλαμβάνει την εξουσία ένα σοσιαλιστικό κόμμα σηματοδοτώντας μια νέα πολιτική πραγματικότητα που καθιστούσε πλέον ανεπίκαιρο το ακμάζον λίγα χρόνια νωρίτερα πολιτικό τραγούδι. Κι όμως, οι δυο εργασίες του Τριπολίτη με τον Μίκη Θεοδωράκη φέρουν έντονο πολιτικό στίγμα με μια γλώσσα αιχμηρή και υποδόρια που ανατρέπει συμβατικές συνθηματολογίες με φρέσκα αιτήματα κοινωνικού προβληματισμού. Είναι ένας λόγος με βαθύ λυρικό υπόβαθρο που ανιχνεύει τα πιεστικά αδιέξοδα της καθημερινότητας και εκφέρεται επιθετικά, ενίοτε κυνικά και σαρκαστικά, αιφνιδιάζοντας με την ευθύτητα και την πρωτοτυπία του.
Το "Ραντάρ" κυκλοφόρησε λίγο νωρίτερα από τον "Επιβάτη" με αποκλειστικό ερμηνευτή τον Γιώργο Νταλάρα, ο οποίος έμπαινε πλέον στην ώριμη φάση της μεγάλης του καριέρας. Ο σπουδαίος τραγουδιστής δεν έπαψε να αναζητά καινούργιους ορίζοντες στα μουσικά του ενδιαφέροντα και η νέα του συνάντηση με τον Μίκη, επτά χρόνια μετά τα "Δεκαοκτώ λιανοτράγουδα", του έδωσε αυτή την ευκαιρία. Η ερμηνεία του "Ραντάρ" είναι συγκλονιστική και αποδεικνύει την πολυδιάστατη ερμηνευτική προσωπικότητα του Νταλάρα. Κορυφαίες στιγμές τα τραγούδια "Αγάπη" και "Ξημερώνει", δυο αυθεντικά διαμάντια που αποτελούν υπόδειγμα ιδεώδους σύμπλευσης μουσικής, στίχου και ερμηνείας.
Ο δίσκος αντιμετωπίστηκε με επιφύλαξη από την κρατούσα τάξη και είχε προβλήματα λογοκριτικών παρεμβάσεων, αν και η εμπορική του πορεία ήταν άκρως επιτυχής. Στο τραγούδι του επιλόγου ("Σύνοψη") συμμετέχει ερμηνευτικά και ο συνθέτης. Στα μπουζούκια έχουμε το ακαταμάχητο δίδυμο Κώστα Παπαδόπουλο και Λάκη Καρνέζη.
(c) LP | Minos |1981 | Πηγή: d58
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου