Ο μακρύς περίπατος του μεγάλου συνθέτη Μάνου Χατζιδάκι στο ολάνθιστο περιβόλι του ελληνικού τραγουδιού κράτησε σχεδόν 50 χρόνια ξεκινώντας ήδη από τα χρόνια τηε γερμανικής κατοχής και φτάνοντας ως την τελευταία δεκαετία του 20ου αιώνα. Η διαδρομή αυτή πλούτισε αυτό το περιβόλι με ευωδιαστούς ανθούς που παραμένουν εκεί και για πάντα ακμαίοι και μυρωδάτοι. Τραγούδια που αγαπήθηκαν πολύ από τον κόσμο, μελωδίες θεσπέσιες που κόσμισαν τον ελληνικό κινηματογράφο και το θέατρο, συνθέσεις πολύπλοκες και οραματικές που περιμένουν ακόμη να τις ανακαλύψουμε και να αναμετρήσουμε το πραγματικό μέγεθος του ευφυούς αυτού δημιουργού!
Τα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι, άλλοτε απλά ή επιτηδευμένα απλοϊκά κι εύληπτα για το κακομαθημένο αφτί του αμύητου ακροατή κι άλλοτε πολύπλοκα και απαιτητικά για το πιο προχωρημένο μουσικόφιλο κοινό, διατρέχουν με χαρακτηριστική ευκολία και άνεση όλες τις δοκιμασμένες φόρμες του είδους κι έτσι, χωρίς καμία αναστολή, ο συνθέτης μπορούσε να γράψει ένα χασάπικο ή ένα ζεϊμπέκικο, αλλά κι ένα τραγούδι με αναφορές στη λόγια δυτική παράδοση. Ο ίδιος συχνά έγραφε και στίχους στα τραγούδια του, αλλά βεβαίως μνημειώδης υπήρξε η συνεργασία του με τον κορυφαίο στιχουργό-ποιητή Νίκο Γκάτσο, όπως έχουμε αναλυτικά παρουσιάσει παλιότερα στο Δισκοβόλο.
Σε τούτο το αφιέρωμα που ξεκινά σήμερα θα ήθελα να φωτίσω λίγο παραπάνω τις συνεργασίες του Μάνου Χατζιδάκι με γυναίκες ερμηνεύτριες, στις οποίες κατά καιρούς είχε εμπιστευτεί τα τραγούδια του. Και είναι πολλές οι ερμηνεύτριες αυτές και κατά κανόνα οι κορυφαίες στην εποχή τους. Ιδού μερικά ονόματα: Νάνα Μούσχουρη, Αρλέτα, Φλέρυ Νταντωνάκη, Δήμητρα Γαλάνη, Μαρία Φαραντούρη, Νένα Βενετσάνου, Σαβίνα Γιαννάτου, Αλίκη Καγιαλόγλου, Σόνια Θεοδωρίδου και πολλές άλλες ακόμη.
Η πρώτη μεγάλη λοιπόν "γυναικεία" συνεργασία του Μάνου Χατζιδάκι ήταν με τη Νάνα Μούσχουρη, μια συνεργασία άλλωστε που συνέβαλε απόλυτα στη μεγάλη διεθνή καριέρα της ερμηνεύτριας. Η Μούσχουρη υπήρξε σχεδόν η αποκλειστική ερμηνεύτρια του συνθέτη κατά την 5/ετία 1958-1962. Οι δυο τους μάλιστα κέρδισαν το πρώτο βραβείο στους δυο πρώτους διαγωνισμούς στο Φεστιβάλ Τραγουδιού το 1959 και το 1960. Η Μούσχουρη άλλωστε υπήρξε και η πρώτη ιστορικά ερμηνεύτρια του "Επιτάφιου" του Μίκη Θεοδωράκη που ενορχήστρωσε ο Μάνος Χατζιδάκις. Οι ηχογραφήσεις τους εκείνη την περίοδο ήταν αλλεπάλληλες και όλες για τις 45 στροφές.
Το 1961 λοιπόν έγινε μια πρώτη ανθολόγηση αυτών των σκόρπιων ηχογραφήσεων για την έκδοση ενός δίσκου 33 στροφών με τίτλο "Η Νάνα Μούσχουρη τραγουδά Μάνο Χατζιδάκι" που κυκλοφόρησε από τη Fidelity. Η έκδοση αυτή αρχικά περιλάμβανε δέκα τραγούδια ηχογραφημένα στο διάστημα 1958-1961, αλλά στην επανέκδοσή του το 1967 προστέθηκαν άλλα δύο τραγούδια, ένα στο τέλος κάθε πλευράς του βινυλίου, κι έτσι σ' αυτή την εμπλουτσιμένη μορφή ο δίσκος γνώρισε αρκετές επανεκδόσεις τα επόμενα χρόνια. Αρκετά από τα τραγούδια αυτά είχαν γραφτεί για τον ελληνικό κινηματογράφο, όπως: Ιλισσός (για την ταινία "Ο δράκος", 1956), Τα παιδιά του Πειραιά και Προδοσία ("Ποτέ την Κυριακή", 1960), Κάπου υπάρχει η αγάπη μου ("Ραντεβού στην Κέρκυρα", 1959), Πίσω απ' τις τριανταφυλλιές ("Αγάπη και θύελλα", 1961), ενώ κάποια άλλα για το θέατρο, όπως: Χάρτινο το φεγγαράκι (για την παράσταση "Λεωφορείον ο Πόθος", 1949), Τραγούδι της Ευρυδίκης ("Ορφέας και Ευρυδίκη", 1961).
Μετά το 1962 η συνεργασία του Μάνου Χατζιδάκι με τη Νάνα Μούσχουρη διακόπηκε απότομα για δέκα ολόκληρα χρόνια, ώσπου ξαναβρέθηκαν στο δίσκο "Σπίτι μου, σπιτάκι μου" (1972), την ίδια χρονιά που η Philips έδωσε στην κυκλοφορία και μια δεύτερη ανθολογία της παλιάς τους συνεργασία με τίτλο "Η Νάνα Μούσχουρη τραγουδά Μάνο Χατζιδάκι αρ.2". Κι αυτή η συλλογή περιλαμβάνει δώδεκα πασίγνωστα τραγούδια του συνθέτη από τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του '60, όλα ερμηνευμένα φυσικά από τη Νάνα, άλλα σε πρώτη και άλλα σε δεύτερη εκτέλεση.
(c) LP/CD | Fidelity/Philips | 1961/1967/1972 | Πηγή: d58
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου