Σάββατο 30 Μαρτίου 2024

Joseph Haydn: Symphonies Nos 100 & 104 (EMI/1987)

Θα αφιερώσουμε τις δυο τελευταίες ημέρες του Μάρτη σε δυο κορυφαίες μορφές της ευρωπαϊκής λόγιας μουσικής, τον Γερμανό Johann Sebastian Bach και τον Αυστριακό Joseph Haydn που γεννήθηκαν και οι δυο στις 31 Μαρτίου, αν και τους χωρίζει σημαντική χρονική απόσταση, αφού ο πρώτος αποτελεί τη δεσπόζουζα μορφή της περιόδου του Μπαρόκ (1600-1750) και ο δεύτερος την πατριαρχική μορφή της Κλασικής Περιόδου (1750-1820).
Ο Franz Joseph Haydn (1732-1809) ανήκει στη χρυσή τριάδα των μεγάλων συνθετών της Κλασικής Περιόδου, την οποία συμπληρώνουν οι μεγάλοι συνθέτες και μαθητές του Wolfgang Amadeus Mozart και Ludwig van Beethoven. Ο Χάυντν υπήρξε από τους πολυγραφότερους συνθέτες όλων των εποχών και μας κληροδότησε κολοσσιαίο και πολυεπίπεδο έργο, από το οποίο ξεχωρίζουν οι πάνω από 100 Συμφωνίες του, τα δεκάδες Κουαρτέτα Εγχόρδων και τα μεγάλα ορατόρια (Η Δημιουργία, Οι Εποχές). Οι δώδεκα τελευταίες Συμφωνίες του, υπ' αριθμόν 93-104, αποτελούν μια ξεχωριστή ενότητα με την ιδιαίτερη ονομασία "Συμφωνίες του Λονδίνου", καθώς γράφτηκαν στη διάρκεια της παραμονής του συνθέτη στην Αγγλική πρωτεύουσα, την οποία επισκέφτηκε τουλάχιστον δύο φορές.
Η ξεχωριστή αναλογική έκδοση της EMI που σας παρουσιάζω σήμερα περιλαμβάνει δύο από τις Συμφωνίες αυτές: Τη Συμφωνία αρ. 100 που φέρει και την ιδιαίτερη ονομασία "Στρατιωτική" λόγω του εμβατηριακού ρυθμού του 2ου μέρους της (Allegretto), η μελωδία του οποίου είναι δανεισμένη από ένα παλιότερο Κοντσέρτο για Λύρα του συνθέτη. Το έργο γράφτηκε στο διάστημα 1793-1974 και αναπτύσσεται στην κλασική τετραμερή μορφή: Adagio/Allegro - Allegretto - Menuetto (Moderato) - Finale (Presto). Επίσης τη Συμφωνία αρ. 104 που επονομάζεται και "Συμφωνία του Λονδίνου", η οποία γράφτηκε στο Λονδίνο το 1795 και πρωτοεκτελέστηκε στις 4 Μαΐου της ίδιας χρονιάς στο King's Theatre υπό τη διεύθυνση του συνθέτη. Τα μέρη του έργου: Adagio/Allegro - Andante - Menuetto (Allegro) - Finale (Spirituoso).
Η συγκεκριμένη εκτέλεση των δύο έργων δεν είναι στην αυθεντική συμφωνική τους γραφή, αλλά σε μια πανέμορφη διασκευή για Φλάουτο και Κουαρτέτο Εγχόρδων που έκανε ο Johann Peter Salomon (1745-1815), ένας υπερδραστήριος Γερμανός βιολονίστας και συνθέτης που είχε την πρωτοβουλία να καλέσει τον Χάυντν στο Λονδίνο και να υποστηρίξει έμπρακτα το έργο του. Εδώ παίζει φλάουτο ο Γερμανός φλαουτίστας Hans-Martin Linde και συμμετέχει το οργανικό σχήμα Linde-Consort. Πεντακάθαρη ηχογράφηση του 1987 με όργανα εποχής που δίνουν μια κρυστάλλινη υφή στο τελικό ηχόχρωμα.

(c) LP | EMI Electrola | 1987 | Πηγή: d58

1 σχόλιο:

s760 είπε...

ευχαριστούμε πολύ .....περισσότερη κλασική μουσική