Έχουμε τονίσει αρκετές φορές στις σελίδες του Δισκοβόλου την πολυσήμαντη συμβολή της Δόμνας Σαμίου (1928-2012) στην αναβίωση και προβολή των ζωντανών στοιχείων της ελληνικής παράδοσης είτε ως ερμηνεύτριας, είτε ως ερευνήτριας και συστηματικής λαογράφου. Η δουλειά της υποστηρίχθηκε με συνέπεια από τον Καλλιτεχνικό Σύλλογο Δημοτικής Μουσικής "Δόμνα Σαμίου" που φροντίζει το πολύτιμο αρχείο της μεγάλης καλλιτέχνιδας κι έχει επιμεληθεί αρκετές δισκογραφικές εκδόσεις.
Η πιο γνωστή λοιπόν δισκογραφική έκδοση του Συλλόγου στάθηκε μια κυκλοφορία του 1994 με τα "Τα Αποκριάτικα" τραγούδια που συγκέντρωσε και ηχογράφησε η Δόμνα Σαμίου από κάθε γωνιά του ελληνισμού, στεριανού, νησιωτικού, μικρασιατικού. Πρόκειται για μια συλλογή 24 αθυρόστομων χορευτικών τραγουδιών που πήραν και την άτυπη ονομασία "Ιερά ανίερα" ή "Γαμοτράγουδα", η οποία ωστόσο αμέσως μετά την κυκλοφορία της προκάλεσε μέγα σκάνδαλο από τη μεριά του συντηρητικού κατεστημένου της εποχής που έφτασε να οδηγήσει την καλλιτέχνιδα μέχρι τα δικαστήρια!
Στην πραγματικότητα βέβαια, παρά το τολμηρό τους περιεχόμενο, πρόκειται για τραγούδια που αντλούνται κατευθείαν από την ελληνική παράδοση και παραπέμπουν σε αρχέγονες παγανιστικές τελετουργίες αναδεικνύοντας ένα άλλο "ηθος" της παράδοσής μας, υπαρκτό και ζέον, καθώς μας συνδέει με τα λεγόμενα "απόρρητα μέλη" της αρχαιότητας, άσματα δηλαδή που υπηρετούσαν τη φυσιολογική ποικιλομορφία της ανθρώπινης φύσης μέσα από αντιφατικά αισθήματα, όπως έλξη και αποστροφή, τρυφερότητα και φρίκη, λάμψη και ντροπή. Αρκεί, όπως μας επισημαίνει ο παλιός μου καθηγητής Μιχάλης Κοπιδάκης, να θυμηθούμε ότι η "απόρρητη" λέξη "αιδοίον" κυριολεκτικά σημαίνει "σεβάσμιο", αλλά συγχρόνως λειτουργεί και με την ακριβώς ανάποδη σημασία!
Όπως και να έχει πάντως, η Δόμνα Σαμίου τόλμησε να παρουσιάσει αυτά τα τραγούδια και αρωγοί της απέναντι στις σεμνότυφες αντιδράσεις στάθηκαν πολλοί γνωστοί καλλιτέχνες (Σαββόπουλος, Ξυδάκης κλπ) που υποστήριξαν αναφανδόν αυτή την πρωτοβουλία.
(c) CD | Ανεξάρτητη έκδοση | 1994 | Πηγή: d58
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου