Ο Μάνος Χατζιδάκις δεν υπήρξε μόνο ένας χαρισματικός συνθέτης, αλλά και μια πολυδιάστατη προσωπικότητα που υπηρέτησε τη μουσική τέχνη με πάμπολλες ιδιότητες αφήνοντας ισχυρό το στίγμα του με την ακαταπόνητη δράση του σε όλα τα επίπεδα. Ιστορική ασφαλώς παραμένει η καταλυτική του παρουσία στο Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας κατά το διάστημα 1975-1981, όταν μέσα από τα ραδιοκύματα βρήκαν φωνή ένα σωρό νέοι δημιουργοί που στη συνέχεια διέπρεψαν στο μουσικό πεδίο.
Μετά την επιστροφή του από την Αμερική φρόντισε αμέσως να οργανώσει τις περίφημες μουσικές βραδιές στο καφεθέατρο Πολύτροπον, όπου παρουσίαζε έργα του παλιότερα, αλλά και καινούργια επιλέγοντας πάντα άσημους ερμηνευτές που ωστόσο διέθεταν την εκφραστικότητα που εκείνος επιζητούσε. Ο ίδιος φρόντισε να προωθήσει αυτές τις ιδέες του όχι μόνο μέσα από το Τρίτο Πρόγραμμα, αλλά και με τις Μουσικές Γιορτές που οργάνωσε στα Ανώγεια το καλοκαίρι του 1979, αλλά και τον Μουσικό Αύγουστο στο Ηράκλειο τα επόμενα δύο καλοκαίρια (1980-1981). Στα μέσα της επόμενης δεκαετίας ιστορικές έμειναν οι δυο μεγάλες δημόσιες εκτελέσεις τραγουδιών του με νέες ενορχηστρώσεις, αλλά και νέους ερμηνευτές, πρώτα στη Ρωμαϊκή Αγορά (1985) και την επόμενη χρονιά στη Λαϊκή Αγορά (1986).
Παράλληλα επανειλημμένα είχε εκφράσει δημόσια την αποστροφή του για το παρακμιακό φεστιβάλ τραγουδιού της Θεσσαλονίκης απαιτώντας μια καινούργια αισθητική με την προβολή νέων ταλέντων. Η αντίληψή του αυτή υλοποιήθηκε από τον ίδιο τον Σεπτέμβρη του 1981, λίγο πριν από την περίφημη "αλλαγή" του Ανδρέα Παπανδρέου που έφερε τον συνθέτη σε μετωπική σύγκρουση με την πολιτική εξουσία, όταν ο Μάνος Χατζιδάκις δημιούργησε το δικό του "φεστιβάλ" (ποτέ δεν του άρεσε αυτή η λέξη) τραγουδιού με έδρα την Κέρκυρα. Πρόκειται για τους περίφημους πια Αγώνες Ελληνικού Τραγουδιού που οργανώθηκαν για δύο συνεχή έτη στο Δημοτικό Θέατρο της Κέρκυρας και ανέδειξαν πληθώρα νέων καλλιτεχνών που έκαναν σημαντική καριέρα στο ελληνικό τραγούδι κομίζοντας ένα νέο ύφος και μια αισθητική χατζιδακικής εν πολλοίς αντίληψης σε μια εποχή που το ελληνικό τραγούδι κατακλύζονταν από τις νεορεμπέτικες κομπανίες, τη ρηχότητα του ερωτικού ελαφρολαϊκού τραγουδιού και τη χυδαία επιδειξιομανία του λαϊκών σουξέ της νυχτερινής πίστας.
Οι πρώτοι Αγώνες διεξήχθησαν το Σαββατοκύριακο 26 και 27 Σεπτέμβρη του 1981, όταν και ακούστηκαν τα 30 τραγούδια που επελέγησαν μετά από επίπονη ακρόαση εκατοντάδων τραγουδιών που είχαν σταλεί στο Τρίτο Πρόγραμμα. Η κριτική επιτροπή αποτελούνταν από εκλεκτές προσωπικότητες υψηλού κύρους, όπως ο Νίκος Γκάτσος, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Γιώργος Κουρουπός, ο Διονύσης Σαββόπουλος κ.ά. Παρουσιαστής ήταν ο δημοσιογράφος και στιχουργός Άρης Δαβαράκης. Το πρώτο βραβείο απέσπασε η γλυκύτατη Ηδύλη Τσαλίκη που παρουσίασε δύο εξαίσιες μελωδίες σε ποίηση Κώστα Καρυωτάκη και Ναζίμ Χικμέτ. Το τραγούδι "Δικαίωση" ήταν αυτό που της έδωσε το βραβείο. Το δεύτερο βραβείο δόθηκε στον αντισυμβατικό τροβαδούρο Βασίλη Νικολαΐδη για το πεζοτράγουδο "Οδός Σανταρόζα".
Πάντως όλο το πρόγραμμα αποτελούσε μια υπέροχη και σεμνή παρέλαση πολλών αξιόλογων δημιουργών και ερμηνευτών, άσημων κατά το μεγαλύτερο ποσοστό, που ωστόσο οι περισσότεροι στη συνέχεια έχτισαν μια πολύ αξιόλογη πορεία στο ποιοτικό ελληνικό τραγούδι. Ιδού κάποια ονόματα τραγουδοποιών: Μιχάλης Τερζής, Χάρης Καβαλιεράτος, Βαγγέλης Γερμανός, Σταύρος Παπασταύρου, Ηρακλής Πασχαλίδης, Λάκης Παπαδόπουλος, Πέτρος Δουρδουμπάκης, Χρύσανθος Μουζακίτης, Νίκος Οικονόμου, Χρήστος Κυριαζής, Τάκης Μπινιάρης. Αλλά και ερμηνευτές, όπως: Τάνια Τσανακλίδου, Σόνια Θεοδωρίδου, Ηλίας Λιούγκος, Δημήτρης Λέκκας, Ισιδώρα Σιδέρη, Νικόλας Μητσοβολέας, Κρίστη Στασινοπούλου, Πένυ Ξενάκη!
(c) 2CD | Minos | 1981 | Πηγή: d58
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου