Κατά την περίοδο της υπηρεσίας του στην αυλή του οίκου Εστερχάζι (δεκαετία του 1760) στη μικρή πόλη Άιζενσταντ (κοντά στη Βιέννη) ο μεγάλος συνθέτης Franz Joseph Haydn έγραψε πληθώρα έργων κατά παραγγελία, μεταξύ των οποίων και μια μεγάλη σειρά Τρίο για Baryton (βαρύτονο), ένα έγχορδο στο μέγεθος περίπου του βιολοντσέλου, παρόμοιο με τη Viola da gamba, το οποίο παιζόταν στα χρόνια της Αναγέννησης και του Μπαρόκ, αλλά στη συνέχεια χάθηκε από την ομάδα των εγχόρδων. Για το όργανο αυτό μας άφησε επίσης μια μεγάλη σειρά συνθέσεων και ο σύγχρονος του Χάιντν Ιταλός συνθέτης Luigi Tomasini (1741-1808).
Υπολογίζεται ότι ο Χάιντν έγραψε κάπου 175 συνθέσεις για baryton, από τις οποίες οι 126 είχαν τη μορφή τρίο (baryton, βιόλα και βιολοντσέλο). Ο λόγος για την υπερπαραγωγή έργων για το συγκεκριμένο όργανο φαίνεται πως ήταν η επιθυμία του πρίγκιπα Νικολάου Εστερχάζι, αφού ο ίδιος ήταν δεξιοτέχνης του οργάνου. Αυτό πάντως το γεγονός δεν αποτέλεσε τροχοπέδη για τον συνθέτη, αλλά μάλλον πηγή έμπνευσης, καθώς μας έδωσε αυτή τη μεγάλη σειρά σύντομης διάρκειας έργων πλημμυρισμένων με ωραίους ρυθμούς και μια διάθεση διασκεδαστική και εξωστρεφή.
Ένα ωραίο απάνθισμα από αυτή τη μεγάλη σειρά συνθέσεων του Χάιντν μας δίνει μια ενδιαφέρουσα έκδοση της RCA που κυκλοφόρησε το 1969 και περιλαμβάνει τέσσερα τρίο για baryton, τα υπ' αριθμόν 44, 45, 60 και 70, όλα με τριμερή ανάπτυξη και με κυρίαρχους τους γοργούς ρυθμούς. Παίζουν οι μουσικοί: Johannes Koch (baryton), Ulrich Koch (βιόλα), Reinhold Johannes Buhl (βιολοντσέλο).
(c) LP | RCA/Victrola | 1969 | Πηγή: d58
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου