Πριν από μερικούς μήνες (6 Μαρτίου) θρηνήσαμε το θάνατο του συνθέτη Δήμου Μούτση (1938-2024), ενός κορυφαίου τραγουδοποιού που γέννησε η γόνιμη δεκαετία του '60, ο οποίος μας άφησε πολύτιμη παρακαταθήκη με δεκάδες εμβληματικά τραγούδια διαχρονικής ομορφιάς. Σήμερα όμως γιορτάζουμε τη μέρα της γέννησής του, καθώς ήρθε στον κόσμο στις 2 Αυγούστου 1938 στον Πειραιά, όπου και έζησε μεγάλο μέρος της ζωής του. Σπούδασε κλασικό βιολί κι έγινε άριστος δεξιοτέχνης, ενώ από τις αρχές ήδη της δεκαετίας του '60 βρέθηκε να παίζει στις ορχήστρες του Μάνου Χατζιδάκι, όπου σύντομα του δόθηκε η ευκαιρία - κυρίως μέσα από τη γνωριμία του με τον μεγάλο στιχουργό Νίκο Γκάτσο - να ανακαλύψει το τραγουδοποιητικό του ταλέντο και να προσχωρήσει οριστικά στο χώρο του λεγόμενου έντεχνου λαϊκού τραγουδιού με λαμπρά αποτελέσματα.
Ο Δήμος Μούτσης ήταν ολιγογράφος κι εκλεκτικός συνθέτης, διόλου εύκολος στις συνεργασίες του, πάντα τελειομανής και μονίμως ανικανοποίητος. Ποτέ δεν επαναπαύτηκε στις δάφνες του και γιαυτό δε δίσταζε να ανατρέπει την εικόνα του και να ξεκινά από την αρχή. Οριακές στιγμές της πορείας του στάθηκαν οι χρονιές: 1965 που άρχισε να ηχογραφεί τραγούδια, 1975 με την εντυπωσιακή στροφή του ύφους του μέσω του έργου "Τετραλογία" και 1981 με το "Φράγμα" που σηματοδότησε τη μοναχική πορεία της τελευταίας δημιουργικής του φάσης που κράτησε ως το 1994, χρονιά που οριστικά πλέον γύρισε τις πλάτες του στο δισκογραφικό κατεστημένο με τον τελευταίο κύκλο τραγουδιών του ("Για πούλημα λοιπόν").
Μέσα σ' αυτή τη δημιουργική τριακονταετία (1965-1994) ο Δήμος Μούτσης ηχογράφησε πάμπολλες λαοφιλείς επιτυχίες, ιδιαίτερα στα πρώτα χρόνια του, όταν είχε στενότερους δεσμούς με το λαϊκό τραγούδι. Οι επιτυχίες αυτές φυσικό ήταν να δελεάσουν πολλούς ερμηνευτές να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους απέναντι στους πρώτους εκτελεστές τους και να ηχογραφήσουν τραγούδια του συνθέτη σε δεύτερη εκτέλεση. Σπάνια βέβαια, κατά την άποψή μου, μια δεύτερη εκτέλεση μπορεί να συγκριθεί ή και να ξεπεράσει την πρώτη. Όταν όμως το επιχειρούν καταξιωμένοι ερμηνευτές, όπως ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, η Βίκυ Μοσχολιού, ο Σταμάτης Κόκοτας, η Μαρινέλλα, η Δήμητρα Γαλάνη, ο Γιάννης Καλατζής ή ακόμη και η Άλκηστις Πρωτοψάλτη, τότε δεν αποτελεί έκπληξη να έχουμε δεύτερες εκτελέσεις που σε κάποιες περιπτώσεις να ξεπερνούν τις πρώτες. Σ' αυτή την κατηγορία θα επέλεγα τουλάχιστον τρεις επανεκτελέσεις που θεωρώ ότι ξεπερνούν τις πρώτες. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα τραγούδια: "Μέσα απ' το παλιό μου σπίτι" (α' εκτέλεση: Γιάννης Πουλόπουλος, β' εκτέλεση: Γρηγόρης Μπιθικώτσης), "Μια βραδιά στη Λάρισα" (α' εκτέλεση: Μαρία Δουράκη, β' εκτέλεση: Βίκυ Μοσχολιού), "Τη νύχτα που σ' αντάμωσα" ή "Αν είσαι εσύ" (α' εκτέλεση: Βίκυ Μοσχολιού, β' εκτέλεση: Δήμητρα Γαλάνη).
Η συγκεκριμένη συλλογή με τις δεύτερες εκτελέσεις τραγουδιών του Δήμου Μούτση περιλαμβάνει 24 ηχογραφήσεις της περιόδου 1966-1990. Το επιλεγμένο υλικό περιορίζεται αποκλειστικά σε ηχογραφήσεις που έγιναν σε στούντιο και όχι ζωντανά σε συναυλιακούς χώρους. Τραγουδούν: Γρηγόρης Μπιθικώτσης, Βίκυ Μοσχολιού, Σταμάτης Κόκοτας, Μαρινέλλα, Γιάννης Καλατζής, Δήμητρα Γαλάνη, Τόνυ Πινέλλι, Αντώνης Καλογιάννης, Άλκηστις Πρωτοψάλτη, Λιζέττα Νικολάου, Δημήτρης Ψαριανός, Ελένη Δήμου και Νάνα Μούσχουρη.
(c) EMI Columbia, Minos, Philips, Lyra | 1966-1990 | Πηγή: d58
1 σχόλιο:
Τολμώ να πω ότι στο Μην κάνεις πείσματα η Πρωτοψάλτη ξεπερνά την αξεπέραστη κατά τα άλλα Βίκυ Μοσχολιού...
Δημοσίευση σχολίου