Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2019

Γιώργος Χατζηνάσιος: Αντιθέσεις (1975)

Βρισκόμαστε στα μέσα της δεκαετίας του '70, την εποχή που ο συνθέτης Γιώργος Χατζηνάσιος γνώριζε μεγάλη εμπορική αποδοχή με δεκάδες τραγούδια του ερμηνευμένα από τους πιο καταξιωμένους τραγουδιστές του ελληνικού πενταγράμμου, όπως η Γιάννης Πάριος, η Μαρινέλλα, ο Σταμάτης Κόκοτας, ο Μανώλης Μητσιάς, η Δήμητρα Γαλάνη, ο Τόλης Βοσκόπουλος και άλλοι. 
Το 1975 λοιπόν ο συνθέτης παρουσίασε τις "Αντιθέσεις", ένα δίσκο με τον οποίο θέλησε να χαλαρώσει κάπως την ένταση της υπερπαραγωγής σουξέ γράφοντας τραγούδια χαμηλών τόνων ερμηνευμένα από άσημα ονόματα. Τέτοια τραγούδια περιέχουν οι "Αντιθέσεις", τραγούδια μελωδικά και αισθαντικά, μακριά από το αβανταδόρικο ύφος των τραγουδιών που έγραφε ως τότε. Ομολογουμένως είναι ένας δίσκος αδικημένος αυτός, γιατί αποτυπώνει μια πιο σοβαρή πλευρά του συνθέτη με μερικά πανέμορφα τραγούδια που αξίζει να τα "ανακαλύψουμε". Ένα από αυτά βέβαια ξεχώρισε κι έγινε επιτυχία, όχι όμως στην εκτέλεση αυτού του δίσκου, αλλά σε μιαν άλλη με τη φωνή του Αντώνη Καλογιάννη. Αναφέρομαι στο εξαιρετικό "Άνοιξε το παράθυρο", γραμμένο αρχικά για την ταινία "Ένας νομοταγής πολίτης".
Στο δίσκο αυτό ο συνθέτης εμπιστεύτηκε τα τραγούδια του σε δυο άσημα τότε ονόματα. Κύριος ερμηνευτής είναι ο Περικλής Περάκης που είχε ξεκινήσει την καριέρα του σε ένα είδος περιθωριακού λαϊκού ρεπερτορίου, έκανε με τις "Αντιθέσεις" τη σημαντικότερη δισκογραφική του κατάθεση, αλλά κατέληξε στις αρχές της επόμενης δεκαετίας σε ένα παρακμιακό και εύπεπτο είδος τραγουδιού, μέχρι που χάθηκε οριστικά και άδοξα έχοντας κατάφωρα αδικήσει ο ίδιος τον εαυτό του, γιατί διέθετε πολύ εκφραστική φωνή. Μαζί του η άγνωστη Αιμιλία Νομικού, μια αξιόλογη τραγουδίστρια χωρίς όμως σοβαρή συνέχεια.
Εκτός από το υπέροχο "Άνοιξε το παράθυρο", άλλο ένα τραγούδι του δίσκου, το χορευτικό "Γιαρέμ γιαρέμ" με την Αιμιλία Νομικού, γνώρισε στη συνέχεια μεγάλη επιτυχία μέσα από τις πολλαπλές του επανεκτελέσεις (Γαλάνη, Χριστιάνα, Μούσχουρη). Ωστόσο πραγματικά ωραία τραγούδια, πέρα φυσικά από το κορυφαίο "Άνοιξε το παράθυρο" που προαναφέραμε, είναι και τα: "Εκεί στην άκρη", "Πήρα την άγονη γραμμή", "Της μοίρας τ' αδράχτι", "Αυτά που λεν οι ποιητές", "Στο καλό λοιπόν".
Από τα σημαντικά στοιχεία αυτού του δίσκου είναι η συνάντηση για πρώτη φορά του συνθέτη με τους μεγάλους στιχουργούς Νίκο Γκάτσο και Μάνο Ελευθερίου. Με τον Γκάτσο άλλωστε θα ολοκληρώσει μια δεκαετία αργότερα τη συνεχή ροή τραγουδιστικών δίσκων ("Η ενδεκάτη εντολή"), πριν στραφεί σε άλλα μουσικά ενδιαφέροντα. Στο δίσκο επίσης φιλοξενούνται και στίχοι του Ερρίκου ΘαλασσινούΓιάννη ΛογοθέτηΣέβης Τηλιακού και Γιώργου Κανελλόπουλου.
Εν κατακλείδι θα έλεγα ότι πρόκειται για έναν από τους καλύτερους δίσκους της πρώτης περιόδου του του Γιώργου Χατζηνάσιου και ταυτόχρονα ένας από τους πιο παραγνωρισμένους.

ΥΓ. Στην ελληνική δισκογραφία καταγράφονται κι άλλοι δίσκοι με τον τίτλο "Αντιθέσεις". Ένας απ' αυτούς κυκλοφόρησε το 2014 και περιλαμβάνει τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη ερμηνευμένα με την ορχήστρα του μπουζουξή Θανάση Βασιλά. Η πιο σημαντική όμως ομότιτλη έκδοση είναι αυτή του 1985 με συνθέσεις του Θάνου Μικρούτσικου και του Μιχάλη Γρηγορίου. Την έχουμε από καιρό στο Δισκοβόλο: https://diskovolos58.blogspot.com/2015/05/1985.html
                                                              __________________________________________________

(c) LP | EMI Columbia | 1975 | πηγή: tzil/d58

11 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Από Ό,τι Βλέπω Μητσάρα Δισκοβολικέ Μου, Πήρε Με Φόρα Και Άναψε Η Δισκογραφία Του Κορυφαίου: Γιώργου Χατζηνάσιου, Εδώ Στην Κρατική Δίσκο-Παρουσίαση Μάς, Με Μία Μικρή Αρνητική Διαφορά Όμως, Η Διαφορά Είναι Πώς Κατά-Σειρά Δίσκων Της Δισκογραφίας Του Γιώργου Χατζηνάσιου Κάναμε Αυτήν Την Στιγμή 02-(Δύο Πήδους), Οι Οποίοι Πήδοι Είναι:

01). Εσύ Κι' Εγώ-(Ψυχή Και Σάρκα) (1974) Minos Emi - Columbia, Το Οποίο Δεν Παρουσιάστηκε/Αναρτήθηκε Ποτέ,

02). Ένας Έλληνας Σήμερα (1975) Minos Emi - Odeon, Το Οποίο Παρουσιάστηκε/Αναρτήθηκε Κατά Παρελθοντικά.

Άαβας / d58 είπε...

Αντώνη, δεν έχω σκοπό να παρουσιάσω τα "Άπαντα" του Χατζηνάσιου, οπότε φυσικά και θα παραλείψω κάποια. Σ' αυτή τη φάση έχω προγραμματίσει τους κανονικούς κύκλους λαϊκών τραγουδιών από το 1972 ως το 1980. Απομένουν λοιπόν πέντε ακόμη δίσκοι αυτής της κατηγορίας που με χρονολογική σειρά θα παρουσιαστούν τις επόμενες ημέρες. Κάποια άλλη φορά φυσικά στο μέλλον θα επανέλθω στον συνθέτη με άλλο υλικό...

Dimitris Dimitriou είπε...

Κατ' αρχήν,ευχαριστώ πολύ για την παρουσίαση των "αντιθέσεων".Το να ψάχνεις και να μην βρίσκεις έναν δίσκο είναι κάτι το συνηθισμένο.Το να σου λείπουν όμως 2 traks μόνο και να μην τα βρίσκεις ε! σε πιάνουν τα διαβόλια.
Τώρα τα παγανά φύγαν.Και εννοείτε ότι θα ξανάρθουν για κάτι άλλο και πάει λέγοντας.Καλώς να ορίσουν πάλι.Αυτό σημαίνει ότι ζούμε και είμαστε καλά.
Όσον αφορά το "εσύ και γω" βρίσκεται εύκολα στο διαδίκτυο. Εννοείται ότι προσφέρεται από μέρους μου σε χρόνο dt.

Ανώνυμος είπε...

το ευχαριστουμε ειναι λιγο. Δεν ειναι μονο η αναρτησεις, ειναι και η καλη ποιοτητα και οι αναφορες σε καλους δισκους. Ειλικρινα ο δισκοβολος ειναι ενα διαμαντι.

vencerem είπε...

Ευχαριστούμε για ακόμα μια σημαντική ανάρτηση!
Για κάποιο λόγο δεν μπορώ να δω τον σύνδεσμο για να το κατεβάσω.

takhs3 είπε...

Tα συναισθηματα μου περιπλοκα η ευγνωμοσηνη μου μεγαλη προς τον δισκοβολο ενα τραγουδι που ψαχνω πανω απο 40 χρονια μια ολοκληρη ζωη που λενε και οι στιχοι το εψαχνα παντου σε ερασιτεχνες δεκαετια 80 σε ραδιοφωνα δεκαετια 90 και στο νετ σε πολλα προγραμματα απο το 2000 απομακρυνθηκε πολλη και ειχα ξεχασει τους στιχους ελα βρε σταυρο να πιουμε καφε ελεγα αδελφε πως χαθηκαμε..Μια Εικονα ζωης επανηλθε...Ευχαριστω ευχαριστω ευχαριστω

blackpepper είπε...

Ευχαριστώ για μια ακόμη φορά για τις πολύτιμες αναρτήσεις και τα ουσιαστικά σχόλια που τις πλαισιώνουν. Δύο παρατηρήσεις για τα σχόλια σας, πρώτον η ερμηνεία του Καλογιάννη προηγήθηκε του Περικλή Περάκη, αλλά λόγω αποκλειστικότητας για να κυκλοφορήσει θα έπρεπε να βγει πρώτα στην ΕΜΙ. Ο Περικλής Περάκης είχε μια σημαντική προϋπηρεσία στην Β εθνική και με το πέρασμα του στην Columbia, θέλησε να αναβαθμιστεί χωρίς να κάνει άλλα ουσιαστικά βήματα μέχρι να καταλήξει στα "Ντισκομεράκια"

Άαβας / d58 είπε...

@blackpepper
Πάντα χρήσιμες οι επισημάνσεις σου! Πράγματι ο Περικλής Περάκης είχε ξεκινήσει 2-3 χρόνια νωρίτερα στη Sonora με λαϊκά τραγούδια χαμηλού ενδιαφέροντος. Η ένταξή του στο δυναμικό της Columbia του έδωσε την ευκαιρία να δείξει ότι είχε πολύ εκφραστική φωνή, την οποία όμως αδίκησε ο ίδιος με τις μετέπειτα επιλογές του. Μένει από την καριέρα του λοιπόν η συμμετοχή του στους δίσκους "Αντιθέσεις" (1975) του Χατζηνάσιου και "Ερωτικοί διάλογοι" (1976) του Κατσαρού. Όλα τα άλλα που έκανε υπήρξαν εντελώς αδιάφορα...

...ολοικ είπε...

Πολυ ...σουξε οι "Αντιθεσεις"...ας το ανεβασω αυριο ολο στο "σωληνα"...

Νίκος Τσιτωνάκης είπε...

Να προσθέσω στους ομότιτλους δίσκους (Αντιθέσεις) και εκείνον του Κώστα Χατζή του 1979 (με υπότιτλο "Χατζής '79") που αν δεν κάνω λάθος πρωτοακούστηκε το "Στάσου που πας" από εκείνον σε μουσική δική του , είχε πρωτοκυκλοφορίσει την ίδια χρονιά με την φωνή του Γιάννη Πουλόπουλου στον δίσκο "Άν Γυρίσεις Άν..." σε μουσική του Χρήστου Γκάρτζου.

Psikofobi είπε...

Teşekkürler...