Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2019

Γιάννης Σπανός: Ανθολογία Β' (1968)

Αμέσως μετά την πολύ πετυχημένη πρώτη του "Ανθολογία" ο Γιάννης Σπανός προχώρησε στη μελοποίηση ενός νέου κύκλου ποιημάτων διαφόρων ποιητών μας από την ίδια εποχή, δηλαδή τη "Νέα Αθηναϊκή Σχολή" του Παλαμά και την πρώτη μεσοπολεμική γενιά του Καρυωτάκη. Έτσι προέκυψε η υπέροχη "Ανθολογία Β'" που κυκλοφόρησε από τη Lyra το 1968.
Οι δυο αυτές πρώτες "Ανθολογίες" του Γιάννη Σπανού αποτελούν ένα αδιάσπαστο σύνολο με τραγούδια στο ίδιο ύφος, με παρόμοια ενορχήστρωση και σχεδόν τους ίδιους ερμηνευτές, όλα ενταγμένα απόλυτα στο κλίμα του "Νέου Κύματος" που εξακολουθούσε να ακμάζει ακόμη στο ελληνικό τραγούδι, παρά τους κοντόφθαλμους περιορισμούς που επέβαλε το δικτατορικό καθεστώς.
Ο συνθέτης διάλεξε και πάλι απλά ποιήματα παραδοσιακής γραφής κι έφτιαξε πανέμορφα τραγούδια πλημμυρισμένα από μελωδίες και γλυκύτατες ερμηνείες. Πλάι στον Κωστή Παλαμά, τον Βασίλη Ρώτα, τη Μυρτιώτισσα, τον Γεώργιο Βιζυηνό και τον Ναπολέοντα Λαπαθιώτη που είχαμε και στην πρώτη "Ανθολογία", προστίθενται τώρα και ποιητές, όπως ο Γεώργιος Ζαλοκώστας, ο Γεώργιος Αθάνας, ο Τέλλος Άγρας, ο Αργύρης Εφταλιώτης, η Μαρία Πολυδούρη και ο Κώστας Καρυωτάκης
Όλα τα τραγούδια είναι εξαιρετικά, αλλά θα ξεχώριζα λίγο παραπάνω το εναρκτήριο ("Ο παλιός μας έρωτας"), το ακροτελεύτιο ("Άφκιαστο κι αστόλιστο") και τα μελωδικότατα "Μόνο" και "Ω, χαμηλώστε αυτό το φως". Όλοι επίσης οι ερμηνευτές στέκονται αντάξιοι απέναντι στο σπουδαίο αυτό μουσικό θησαυρό που τους εμπιστεύθηκε ο συνθέτης: Καίτη Χωματά, Πόπη Αστεριάδη, Αρλέτα, Γιάννης Πουλόπουλος, Μιχάλης Βιολάρης, Αλέκα Μαβίλη. Το εξώφυλλο σχεδίασε και πάλι η ζωγράφος Σοφία Ζαραμπούκα.


Αξίζει να σημειώσουμε ότι την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε στις 45 στροφές κι ένα ακόμη μελοποιημένο ποίημα της Μαρίας Πολυδούρη με μουσική του Γιάννη Σπανού και ερμηνεία της Πόπης Αστεριάδη με τίτλο "Μόνο γιατί μ' αγάπησες", το οποίο άνετα θα μπορούσε να είχε ενταχθεί και στη δεύτερη "Ανθολογία", παρόλο που θα χάλαγε το στερεότυπο της δωδεκάδας των τραγουδιών.


(c) LP | Lyra | 1968 | πηγή: d58

Δεν υπάρχουν σχόλια: