Η δεύτερη εργασία του Μιχάλη Τερζή πάνω στην ελληνική παράδοση, μετά τα πετυχημένα "Μανιάτικα" (1980), ήρθε μερικά χρόνια αργότερα, όταν ο συνθέτης ανέπτυξε μια δραστηριότητα στο πεδίο της ορχηστρικής μουσικής τουριστικής αισθητικής με προορισμό τη διεθνή αγορά.
Το 1986 λοιπόν για την PolyGram ηχογράφησε το δίσκο "Νόστιμον ήμαρ". Ο τίτλος παραπέμπει στην παροιμιώδη έκφραση από την "Οδύσσεια" και αναφέρεται στη μέρα επιστροφής στην πατρίδα του πολύπλαγκτου ομηρικού ήρωα. Ως τίτλος του δίσκου προφανώς επιδιώκει να μας δώσει μια σημειολογική επιστροφή στην ελληνική παράδοση μέσα από το υλικό που επέλεξε και επεξεργάστηκε καταλλήλως για την περίσταση ο συνθέτης. Χαρακτηριστικοί χορευτικοί ρυθμοί που διατρέχουν όλες τις γωνιές του ελληνισμού έχουν ανθολογηθεί με ριζική παρέμβαση στο ενορχηστρωτικό τους μέρος, ώστε να αποκτήσουν έναν ήχο ομογενοποιημένο και εύληπτο για τον διεθνή ακροατή.
Το αποτέλεσμα ηχεί ευχάριστο, αλλά στερείται αυθεντικότητας, καθώς όλη η προσπάθεια συνειδητά είχε συγκεκριμένες ηχητικές προδιαγραφές να υπηρετήσει. Ο Μιχάλης Τερζής ανταποκρίθηκε με μεγάλη άνεση σ' αυτές τις απαιτήσεις και διαμόρφωσε ένα ηχητικό μικρόκοσμο, όπου συνυπάρχουν παραδοσιακά όργανα, όπως βιολί, σαντούρι, κλαρίνο και μπαγλαμάς, με κλασικά, όπως φλάουτο, πίκολο, όμποε, κόρνο και φαγκότο, αλλά και ηλεκτρικά, όπως συνθεσάιζερ. Μαζί του μάλιστα συνεργάστηκαν και σπουδαίοι μουσικοί, όπως ο Σωκράτης Άνθης, ο Νίκος Αντύπας, ο Παντελής Δεσποτίδης, ο Τάσος Διακογιώργης και ο Κώστας Γανωσέλης, ενώ ο ίδιος έπαιξε πιάνο.
Υπάρχουν στιγμές που φαίνεται η στέρεη μουσική γνώση του συνθέτη, ιδίως σε κάποιες σύντομες εισαγωγές με πιάνο, όπως στο τραγούδι της Θεσσαλίας ("Αμάραντος") ή της Ιωνίας ή και στον επίλογο με το θέμα του Αιγαίου, όπου η πιανιστική γραφή παραπέμπει στις κλασικές επεξεργασίες παραδοσιακών χορών ενός Γιάννη Κωνσταντινίδη, ή στην ωραιότατη εισαγωγή του θέματος της Θράκης με το διάλογο του κόρνου με το φαγκότο, μόνο που η ανάπτυξη του θέματος στη συνέχεια μας προσγειώνει απότομα στην πραγματικότητα ενός εμπορικού ηχογραφήματος για εύπεπτη ακρόαση.
(c) CD | Philips/PolyGram | 1986 | Πηγή: d58
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου