Δευτέρα 12 Απριλίου 2021

Θάνος Μικρούτσικος, Γιώργος Νταλάρας: Συγγνώμη για την άμυνα (1992)

Ο κορυφαίος συνθέτης Θάνος Μικρούτσικος (1947-2019), ένας ολοκληρωμένος δημιουργός με πολύπλευρο και πολυσήμαντο έργο που καλύπτει όλο το φάσμα της μουσικής τέχνης, αφού χάραξε βαθύ το αποτύπωμά του στο πολιτικό τραγούδι κατά τη δεκαετία του '70, την επόμενη δεκαετία έκανε ανοίγματα σε πιο εμπορικά πεδία συνεργαζόμενος με κορυφαίους ερμηνευτές ευρείας δημοτικότητας, όπως η Χαρούλα Αλεξίου ή ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου. 
Με το ξεκίνημα της δεκαετίας του '90 ο συνθέτης συναντάται και με τον Γιώργο Νταλάρα, πρώτα με το διπλό λεύκωμα "Οι γραμμές των οριζόντων" (σε ποίηση Καββαδία) κι αμέσως μετά, το 1992, με το δίσκο "Συγγνώμη για την άμυνα".
Θέλω λοιπόν σήμερα να σταθούμε σ' αυτόν τον εμβληματικό κύκλο τραγουδιών, έναν από τους δεκάδες προσωπικούς δίσκους του μεγάλου ερμηνευτή, αλλά ασφαλώς μια ξεχωριστή δισκογραφική κατάθεση για τον ίδιο και για τον συνθέτη. Ο κύκλος περιλαμβάνει δέκα δυνατές μουσικές στιγμές σε στίχους του Κώστα Τριπολίτη που νομίζω πως εδώ εξαντλεί στα όρια της τη στιχουργική του έμπνευση, η οποία στο παρελθόν είχε καρποφορήσει με σημαδιακούς κύκλους τραγουδιών, όπως το "Ραντάρ" ή ο "Επιβάτης" του Μίκη Θεοδωράκη και το "Φράγμα" του Δήμου Μούτση. 
Τούτη τη φορά ο κυνικός και ευθύβολος στίχος του γίνεται καίρια πολιτική αιχμή που διεισδύει βαθιά στο σώμα της κοινωνικής μας παθογένειας αναδεικνύοντας ωμές αλήθειες που αγνοούμε ή δεν έχουμε το σθένος να αμολογήσουμε. Κορυφαία στιγμή του δίσκου και ολόκληρης της στιχουργικής προσφοράς του Τριπολίτη το εναρκτήριο αριστούργημα "Ανεμολόγιο" με στίχους που κυριολεκτικά αναστατώνουν συνειδήσεις μέσα από ένα εκρηκτικό μουσικό κρεσέντο που αιφνίδια στο τέλος, μετά τον εκτόνωση, καταλαγιάζει σε μιαν υπέροχη κατευναστική coda σε ρυθμό βαλς με τον ήχο του ακορντεόν.
Τα υπόλοιπα τραγούδια δεν φτάνουν στο ίδιο ύψος. Κινούνται σε διάφορα ρυθμικά μοτίβα, πότε σε ροκ κατευθύνσεις, πότε σε λαϊκά ή ακόμη και ράθυμα ανατολίτικα μονοπάτια, με τον Γιώργο Νταλάρα να τιθασεύει με άνεση το ετερόκλητο αυτό υλικό, ενώ ο ίδιος ο συνθέτης ερμηνεύει το "Προσπέκτους", τραγούδι γραμμένο πάνω στη γνωστή προσωπική του μανιέρα στο ύφος των τραγουδιών του Καββαδία. Η Ελένη Τσαλιγοπούλου επίσης συμμετέχει στις δεύτερες φωνές. Την ενορχήστρωση υπογράφουν ο συνθέτης και ο Κώστας Γανωσέλλης, ο οποίος διευθύνει και την ορχήστρα.

(c) LP | Minos | 1992 | Πηγή: d58 

Δεν υπάρχουν σχόλια: