Το 1972 η Φλέρυ Νταντωνάκη επιστρέφει στην Ελλάδα μετά από δεκαπεντάχρονη παραμονή στις ΗΠΑ. Ταυτόχρονα επιστρέφει κι ο Μάνος Χατζιδάκις μετά τη δική του επτάχρονη εκεί παραμονή κι αφού στο μεταξύ είχε γνωριστεί με τη Φλέρυ και είχε κάνει μαζί της τις πρώτες ηχογραφήσεις στο σπίτι του στη Νέα Υόρκη. Η επιστροφή τους σημαδεύτηκε με την ηχογράφηση του εμβληματικού κύκλου μελοποιημένης ποίησης "Ο Μεγάλος Ερωτικός", καθώς και (σε δεύτερη εκτέλεση) του κύκλου "Καπετάν Μιχάλης" (για φωνή και πιάνο).
Την ίδια όμως χρονιά στο περιθώριο αυτών των μεγάλων ηχογραφήσεων κυκλοφόρησε στην αγορά από τη Margophone κι ένας μάλλον άγνωστος προσωπικός δίσκος της Φλέρυς με τίτλο το όνομά της ή "Δώδεκα τραγούδια" που έφερε την υπογραφή του επίσης άγνωστου συνθέτη Γιώργου Ποταμιάνου, ο οποίος έγραψε τη μουσική και τους στίχους όλων των τραγουδιών, εκτός από δύο ("Τι τα θέλεις τα λόγια", "Είν' η νύχτα στα νερά της") που έχουν στίχους του Θάνου Σοφού.
Ο Γιώργος Ποταμιάνος ήταν παλιός ναυπηγός που εξελίχθηκε σε εφοπλιστή και είχε γνωριστεί με τη Φλέρυ αμέσως μόλις εκείνη επέστρεψε από την Αμερική. Ως ερασιτέχνης συνθέτης είχε πρωτοεμφανιστεί το 1958 με το 45άρι "Αν αυτή που αγαπά και περιμένει" / "Κάθε τέτοια εποχή" σε στίχους Πυθαγόρα που είχε τραγουδήσει η Ρένα Βλαχοπούλου. Τα "Δώδεκα τραγούδια" ήταν ο μοναδικός ολοκληρωμένος κύκλος τραγουδιών του, ενώ αργότερα στην Αμερική ηχογράφησε και κάποιους ορχηστρικούς δίσκους.
Η Φλέρυ δε δίστασε να "εκθέσει" την απαράμιλλης ομορφιάς κι ευαισθησίας φωνή της σ' αυτό το ετερόκλητο υλικό που αμφιταλαντεύεται μεταξύ ελαφρού και λαϊκού ήχου με έντονη τη χρήση του αρμονίου (φαρφίσας) στην ορχήστρα. Τα περισσότερα μάλιστα τραγούδια αποδίδονται σε δεύτερη εκτέλεση, καθώς είχαν γραφτεί πολλά χρόνια νωρίτερα (1961-1970) και είχαν πρωτοτραγουδηθεί από άλλους ερμηνευτές, κυρίως τη Ζωή Φυτούση και τον Σάκη Παπανικολάου. Περισσότερο ακούστηκε το εναρκτήριο "Στον Πειραιά στο Πασαλιμάνι" που το είχε ερμηνεύσει πρώτος ο Γιάννης Καλατζής το 1970, ένα όμορφο τραγούδι που είχε αποσπάσει το πρώτο βραβείο σ' ένα φεστιβάλ τραγουδιού στον Πειραιά. Άλλα δυο τραγούδια ("Είν' η νύχτα στα νερά της", "Περαστικά") συμμετείχαν επίσης σε φεστιβάλ, το πρώτο στο 8ο Φεστιβάλ Μεσογειακού Τραγουδιού της Βαρκελώνης (1966) και το άλλο στο 3ο Φεστιβάλ Τραγουδιού της Αθήνας (1961).
Η έκδοση του δίσκου από τη Margophone της Minos αρχικά κυκλοφόρησε με εξώφυλλο τουριστικής αισθητικής, αλλά γρήγορα αποσύρθηκε και αντικαταστάθηκε με νέο εξώφυλλο διακοσμημένο με ζωγραφιά του Σπύρου Βασιλείου.
(c) CD | Minos/Margo | 1972 | Πηγή: ΟΟ/d58
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου