Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2020

Ο Σαββόπουλος στη Lyra: Μπάλλος (1971)

Μετά από κυοφορία δύο χρόνων κι αφού πλέον ο Διονύσης Σαββόπουλος εδραιώθηκε στη νεολαία της εποχής ως η πιο προχωρημένη φωνή διαμαρτυρίας, ηχογραφήθηκε ο τρίτος του προσωπικός δίσκος για τη Lyra με τίτλο "Μπάλλος", με τον οποίο επιχειρεί την αποφασιστική του εισβολή στη νέα δεκαετία.
Πρόκειται για ένα κορυφαίο έργο της ελληνικής δισκογραφίας, έντονα αλληγορικού περιεχομένου γεμάτο ευφυέστατες αιχμές κατά του δικτατορικού καθεστώτος, εξαιρετικά πρωτότυπο και στη μουσική και στη στιχουργική του πλευρά. Εδώ βρίσκουμε το πρώτο από τα τρία συνολικά τραγούδια-ποταμούς που έχει γράψει. Πρόκειται για το ομότιτλο υπερδεκαπεντάλεπτο κομμάτι, που καλύπτει ολόκληρη τη πρώτη πλευρά του δίσκου, όπου μένει κανείς εκστασιασμένος από την ορχηστρική πανσπερμία που διατρέχει ολόκληρη τη βαλκανική παράδοση μπολιασμένη πολύ επιδέξια με το διεθνές φολκ και ροκ κίνημα. Η εν είδει leitmotif φράση "Εδώ είναι Βαλκάνια, δεν είναι παίξε γέλασε" είναι δανεισμένη από τον ποιητή Νίκο Εγγονόπουλο
Παρεμπιπτόντως να θυμίσω ότι τα άλλα δυο τραγούδια-ποταμοί που μας έδωσε ο Διονύσης είναι η "Μαύρη Θάλασσα" (13 λεπτά) και το "Μακρύ ζεϊμπέκικο για τον Νίκο" (14 λεπτά). 
Το έργο ασφαλώς κατατάσσει τον Σαββόπουλο στο "έθνικ" κίνημα της εποχής, αλλά και στο ρεύμα της ροκ μπαλάντας που εισήγαγε στις αρχές του '60 ο Bob Dylan, αγαπημένος του βεβαίως τραγουδοποιός. Άλλωστε στον Dylan ανήκει η αρχική μορφή του κλασικού "Ο παλιάτσος κι ο ληστής" που το μετέφερε ευφυέστατα στα ελληνικά ο Διονύσης.  Αφηγηματικός λόγος με πρωτοποριακή γραφή - κυριαρχία του ουσιαστικού και στοιχειώδης χρήση του ρήματος - στο μνημειώδες "Κιλελέρ", ζωντανεύει με δραματική ένταση απωθημένες ιστορικές μνήμες μέσα σε δύσκολους καιρούς.
Στην εκτέλεση αυτού του δύσκολου έργου συνοδεύει τον δημιουργό το οργανικό κουαρτέτο "Μπουρμούλια", καθώς και αρκετοί φίλοι μουσικοί παίζοντας πνευστά και κρουστά όργανα με τη διακριτική πάντα βοήθεια του συνθέτη-ενορχηστρωτή Γιώργου Κοντογιώργου.


(c) Lyra | 1971 | πηγή: d58

Δεν υπάρχουν σχόλια: