Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2022

Μαρινέλλα: Τραγούδια από τις 45 στροφές (1997)

Παρόλο που εμφανίστηκε στο προσκήνιο ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του '50, ενώ από το 1958 συνδέθηκε στενά με τον μεγάλο βάρδο του λαϊκού μας τραγουδιού Στέλιο Καζαντζίδη, τα πρώτα σποραδικά τραγούδια που ερμήνευσε η Μαρινέλλα μόνη της, χωρίς την βαριά παρουσία του Καζαντζίδη, χρονολογούνται κάπου στις αρχές προς τα μέσα της επόμενης δεκαετίας και ανήκουν στο ρεπερτόριο της Odeon (από την οποία το 1968 προέκυψε η Minos). Οι ηχογραφήσεις αυτές πυκνώνουν σιγά σιγά κατά τη διετία 1965-1966, ενώ από το 1967, όταν πια το λαοφιλέστατο ζευγάρι θα έχει χωρίσει, η Μαρινέλλα περνάει στους κόλπους της Philips κι από κει και πέρα η προσωπική της καριέρα απογειώνεται. 
Το 1978 η Minos είχε εκδώσει ένα πρώτο αφιέρωμα στις πρώιμες ηχογραφήσεις της Μαρινέλλας, ενώ το 1997 η ίδια εταιρία, στο πλαίσιο της μεγάλης σειράς "Τραγούδια από τις 45 στροφές", εξέδωσε μια συμπληρωματική, θα λέγαμε, και πολύ ενδιαφέρουσα συλλογή με δεκαέξι σκόρπια τραγούδια της μεγάλης ερμηνεύτριας από δισκάκια 45 στροφών της περιόδου 1961-1966. Τραγούδια καθαρά λαϊκού ύφους γραμμένα από τους μαστόρους του είδους, όπως ο Απόστολος Καλδάρας, ο Μπάμπης Μπακάλης, ο Βασίλης Βασιλειάδης, ο Θόδωρος Δερβενιώτης, αλλά και ο Γιώργος Κατσαρός που υπήρξε στο ξεκίνημά της ο πρώτος της μέντορας, πριν αναλάβει αυτόν το ρόλο πολύ αποτελεσματικότερα ο Γιώργος Ζαμπέτας
Μερικά απ' αυτά τα τραγούδια ακούστηκαν πολύ στον καιρό τους, όπως το "Σ' αγάπησα και πόνεσα" και το "Είμαστε αδέρφια". Υπάρχουν επίσης σε δεύτερη εκτέλεση και δύο πασίγνωστα κινηματογραφικά τραγούδια του Γιώργου Ζαμπέτα που τα ξέρουμε πιο πολύ από τη φωνή της Αλίκης Βουγιουκλάκη ("Είναι το στρώμα μου μονό", "Η Κυριακή"). Η συλλογή κλείνει μ' έναν πολύ ενδιαφέροντα επίλογο, το όμορφο τραγούδι "Φτωχόπαιδο" του Σπήλιου Μεντή σε στίχους του Γιάννη Ρίτσου, γνωστό περισσότερο από την πρώτη εκτέλεση με τη Γιοβάννα (το ερμήνευσε αργότερα και η Κλειώ Δενάρδου), εδώ δοσμένο σε καθαρό λαϊκό χρώμα.

(c) CD | Minos-EMI | 1997 | Πηγή: d58

Δεν υπάρχουν σχόλια: