Πέμπτη 15 Ιουλίου 2021

Angélique Ionatos: Archipel (1989)

Λέγαμε χθες ότι η Αγγελική Ιωαννάτου (Angélique Ionatos, 1954-2021) κατά την πρώτη της δισκογραφική περίοδο (1972-1983) ηχογραφούσε για την εταιρία Arc en ciel, με εξαίρεση έναν κοινό δίσκο με τον αδελφό της Φώτη που εκδόθηκε το 1975 από την Polydor. Το 1984 πέρασε στο δυναμικό της μεγάλης γαλλικής εταιρίας Auvidis, όπου και παρουσίασε τα πιο ώριμα έργα της μεσαίας της περιόδου. 
Ωστόσο στο τέλος της ίδιας δεκαετίας, το 1989, η παλιά της εταιρία εξέδωσε ακόμη ένα δίσκο με την υπογραφή της με τίτλο "Archipel" (Αρχιπέλαγος), ο οποίος ουσιαστικά αποτελεί ένα αναδρομικό αφιέρωμα στην πρώιμη δισκογραφία της Αγγελικής με τη συγκεκριμένη εταιρία. 
Για την ακρίβεια, πρόκειται για μια συλλογή δεκαπέντε μουσικών θεμάτων, τραγουδιών ή οργανικών κομματιών, που έχουν ανθολογηθεί από τους δίσκους: I palami sou (Η παλάμη σου, 1979), La foret des hommes (Το δάσος των ανθρώπων, 1981) και O helios o heliatoras (Ο ήλιος ο ηλιάτορας, 1983). Περιέχεται επίσης κι ένα μέρος από τη "Μαρία Νεφέλη" σε άλλη όμως εκτέλεση από αυτή του ομώνυμου δίσκου που κυκλοφόρησε από την Auvidis το 1984, καθώς και το τραγούδι "Στα νησιά" σε ποίηση Μίλτου Σαχτούρη. Σχεδόν όλο το υλικό βασίζεται σε μελοποιημένη ποίηση κορυφαίων Ελλήνων ποιητών, κυρίως του Οδυσσέα Ελύτη, αλλά και του Καβάφη, του Ρίτσου, του Αναγνωστάκη, καθώς και του λιγότερου γνωστού ποιητή Δημήτρη Μορτόγια (1934-1975).
Όλα τα τραγούδια ερμηνεύει συγκινητικά η ίδια η Αγγελική, η οποία παίζει με μοναδική δεξιοτεχνία την κιθάρα της. Η ελληνοκεντρική της ματιά αποκαλύπτεται καθαρά στα οργανικά κομμάτια, όπου η κιθάρα μοιάζει να υποκαθιστά επάξια το μπουζούκι ή άλλα παραδοσιακά ελληνικά όργανα. Όπως και να το δει κανείς, δεν μπορεί παρά να θαυμάσει την επιμονή αυτής της υπέροχης καλλιτέχνιδας στην ανάδειξη του ελληνικού λόγου μπροστά σ' ένα ξένο κοινό που μπόρεσε να το τιθασεύσει και να το κάνει να την ακολουθεί πιστό για πολλά χρόνια. Άραγε οι συμπατριώτες της πότε θα την ανακαλύψουν;

(c) CD | Arc en ciel | 1989 | Πηγή: d58

Δεν υπάρχουν σχόλια: